9 C
De Bilt

Krimpense deelscooters: wethouder Timm lijkt met project te blunderen

Afgelopen week kwam wethouder Timm vol trots met het bericht over de komst van deelscooters in Krimpen aan den IJssel. 70 Elektrische scooters, van twee verschillende aanbieders, werden mede als alternatief gepresenteerd voor het ontlasten van de Grote Kruising en beter mobiliteit en doorstroming in zijn algemeen. Een mooi initiatief, zo lijkt, zeker in het terugdringen van uitstoot van CO2.

Deelscooters niet voor heel Krimpen

De werkelijkheid is echter totaal anders. Het servicegebied van de scooters omvat maar bepaalde delen van Krimpen. Ze zijn dus niet overal op te pikken, maar ook niet overal neer te zetten. Zo valt het hele gebied rondom bijvoorbeeld de Brink of Boveneind niet in het servicegebied. In de Stormpolder is alleen het stukje bij de waterbus servicegebied. De rest valt erbuiten. Winkelcentrum De Korf dan? Alleen de scooter van aanbieder Felyx kan je daar ophalen en achterlaten.

uc?id=1dTdgg7WQzKYhlp NrsQyu rCK5uYU0bS
Oscar Suijk op deelscooter – Foto: Leefbaar Krimpen

Raadslid neemt proef op de som

Raadslid Oscar Suijk van Leefbaar Krimpen besloot de deelscooter van Go Sharing eens uit te proberen en kwam van een koude kermis thuis. ”Tijdens mijn testrit stopte ik bij de kinderboerderij en wilde de huur beëindigen. Dat kon niet, want ik stond buiten het servicegebied. Het enige wat ik kon doen, was hem in de parkeermodus zetten. Maar dan gaat de meter lopen tegen 10 cent per minuut parkeren!”, aldus Suijk.

Op naar huis

“Na mijn bliksem bezoek aan de kinderboerderij, reed ik op de deelscooter naar huis. Ik woon bij de Fresia. Ook daar bleek ik buiten het servicegebied te staan. Uiteindelijk kon ik de scooter afmelden aan de Populierenlaan en teruglopen naar mijn huis. Dit ritje naar de kinderboerderij kostte mij ruim € 6,58. De kosten bedragen bij 30 cent per minuut gebruik. Dat kan dus best oplopen.”

Minder file: scooteren naar Capelse brug

Suijk wilde weten of hij ook de Algerabrug overkon met de deelscooter, omdat dit een echte mobiliteitsoplossing zou bieden tegen filevorming. Zeker nu bij het ontlasten van de Grote Kruising, zoals beloofd als alternatief voor de auto. Wat blijkt: met Go Sharing naar Capelsebrug kan niet, naar de Surfplas is niet mogelijk, naar je werk in de Stormpolder ook al niet. De Krimpenerwaard in is uitgesloten en winkelcentrum de Koperwiek ligt buiten het bereik.

Wat is nou het grote alternatief?

“Dus welk alternatief hebben we het hier dan over?”, vraagt Oscar Suijk zich hardop af. “Alleen de scooter van Felyx kan je kwijt op Capelsebrug. Nadeel van deze scooter is weer dat je die alleen op bepaalde plekken in Krimpen op kan halen en achterlaten. De kosten bedragen daarnaast 30 cent per minuut. Een ritje naar Capelsebrug, indien mogelijk, kost dus al snel 3 euro als je vlot bent. Openbaar vervoer is gemiddeld 2,50 euro. En dan zit je nog droog en comfortabel ook”, zegt Suijk.

Het positieve verhaal

“De scooters zijn duurzame vervoersmiddelen die Krimpenaren kunnen gebruiken. Ze zijn een goed alternatief voor de auto en dat is belangrijk voor de bereikbaarheid van Krimpen. Zeker nu we werken aan de Grote Kruising”, aldus wethouder Timm.

De praktijk

De praktijk blijkt echter weerbarstig, want een echt realistisch alternatief lijken de deelscooters dus niet te bieden. Misschien wil de wethouder vooral inwoners in beweging krijgen, want een kwartier lopen voordat je bij een mogelijke scooter bent is zeker niet uitgesloten, zo blijkt de proef van Leefbaar Krimpen uit te wijzen. “En natuurlijk weer een kwartier terug lopen als je de scooter terugzet”, benadrukt Suijk.

Geen verfraaiing van het straatbeeld

Het straatbeeld wordt er volgens Leefbaar ook al niet fraaier op, aangezien de deelscooters van Go Sharing letterlijk overal neergezet mogen worden. “En dat gebeurt dus ook. Midden op de stoep, bij een rolstoelopgang, voor een woning, aan de rand van de straat, etc. Het wordt er al met al niet fraaier op, terwijl inwoners van Krimpen nu al steen en been klagen. Bijvoorbeeld dat de scooters dusdanig staan geparkeerd dat je er niet eens met een kinderwagen, rollator of rolstoel langs kan.”

Scooters zelf zijn geen slecht idee

Wat Leefbaar Krimpen betreft zijn de deelscooters op zich echt wel een mooi idee. “Maar je kan ze eigenlijk alleen in Krimpen gebruiken. En dan nog niet eens in heel Krimpen. Dus totaal geen alternatief voor de auto zoals wethouder Timm vol trots beweerd”, zegt Suijk. “Ons advies is dan ook om voordat je gebruik gaat maken van deze scooters eerst goed te kijken waar je een scooter kan ophalen, maar nog veel belangrijker: waar je hem kan achterlaten.”

“Wethouder heeft afgelopen 3 jaar nog geen enkele goede afspraak met andere partijen kunnen maken”

Oscar Suijk, raadslid Leefbaar Krimpen

Oscar Suijk: “We zijn nu ruim 2 jaar onderweg met het project Grote Kruising. En nu al komt deze wethouder met een alternatief. En dan ook nog eens een alternatief dat geen alternatief is. Had deze wethouder nou echt niks beters kunnen verzinnen? Of had deze wethouder geen betere afspraken kunnen maken met de initiatiefnemers van de scooters? Blijkbaar niet. Maar dat verbaast ons ook niets. Want deze wethouder is het nog nooit gelukt de afgelopen 3 jaar om goede afspraken te maken met andere partijen. Wat dat betreft past deze misser naadloos in het lange rijtje missers van deze wethouder.”

VVD ziet kinderziektes en pakt die graag op

Sharon Tollenaar, fractievoorzitter van de VVD, laat weten het initiatief van de deelscooters zeker positief te vinden, maar is ook op de hoogte van de huidige kinderziektes en irritaties bij inwoners die overlast ondervinden. “Wij zullen zeker in overleg gaan met de beide aanbieders van de deelscooters om gemelde problemen op te lossen. Ook moeten de inwoners gehoord worden over de ervaren problemen. Als de kinderziektes er uit zijn, is dit een heel mooi alternatief”, aldus Sharon Tollenaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio