“Vanaf maandag 22 januari rijden er op de metrolijnen A en C metrovoertuigen met een kortere samenstelling”, zo meldt de RET op haar website. Reizigers moeten – met name in de spits- rekening houden met extra drukte. “We begrijpen dat dit vervelend is voor reizigers op deze metrolijnen. Oorzaak van het voertuigentekort is de personeelskrapte in combinatie met tegenvallers bij het onderhoud van de metro’s.”
Personeelskrapte vooral in werkplaats RET
Er komt de komende maanden nog een piek in noodzakelijk onderhoud, daarom verwachten de vervoerder nog tot mei nodig te hebben voordat ze weer met het volledige aantal voertuigen kunnen rijden. Met de huidige personeelskrapte kunnen zij tegenvallers in de werkplaats niet goed opvangen en de achterstanden niet snel genoeg inlopen.
Alles rijdt, wel kortere voertuigen
Maandag 15 januari was de RET genoodzaakt lijn A op weekdagen te laten vervallen en reed er een pendelmetro tussen metrostation Graskruid en Binnenhof. Dat was een noodoplossing voor de korte termijn. Vanaf maandag 22 januari rijden alle metro’s weer volgens dienstregeling, maar op de A en C lijn zal er een kortere samenstelling van metrovoertuigen rijden. Het vervoersbedrijf benadrukt zicht ‘uiteraard onverminderd in te blijven zetten om de beschikbaarheid van de voertuigen weer op peil te krijgen.” Zij streven ernaar om in mei alle ritten weer op volledige sterkte te laten rijden.
Alle inzet op nieuw personeel
Het aantrekken van personeel is prioriteit nummer 1 voor de RET in 2024. De nieuwe cao, met een loonsverhoging van 14-20% in anderhalf jaar tijd voor een groot deel van de RET’ers, zal daarbij helpen. Tot slot bieden de financiële afspraken die er eind 2023 gemaakt zijn met de MRDH en de gemeente Rotterdam huidige en toekomstige werknemers meer zekerheid.