11.9 C
De Bilt

SGP blij met afsluiting bij Oud-Krimpen; onafhankelijk verkeersonderzoek door coalitie verworpen

Krimpen aan den IJssel – In een persbericht laat de SGP weten blij te zijn met de afsluiting van de afrit bij de brug naar Oud-Krimpen. De SGP heeft tijdens de begrotingsbehandeling aandacht gevraagd voor onveilige verkeerssituaties in Krimpen. Als voorbeeld noemde SGP-fractievoorzitter Arrèn van Tienhoven de kruising Middenwetering/Groenendaal nabij het gezondheidscentrum.

Coalitie voor verkeersveiligheid

Van Tienhoven: “De supersnelle aanleg van de rotonde Krimpenerbosweg eerder dit jaar is een grote verbetering. Ook de kruising Aalberslaan/Middenwetering wordt volgend jaar verbeterd naar een rotonde. Oud-Krimpen wordt volgend jaar onaantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer, waardoor de verkeersveiligheid fors verbetert.”

Andere visie bewoners

Bewoners in Oud-Krimpen die een actiecomité hebben opgericht, voelen zich nog steeds overvallen door de ‘verkeersplannen’ voor hun wijk. De stelling dat bewoners en ondernemers ook blij zouden zijn met de afsluiting van de afrit aan de Algerabrug vindt maar weinig gehoor. Ook ondernemers zijn er helemaal niet blij mee. Het verkeersplan werd enkele maanden geleden in een soort glossy magazine bij bewoners in de bus geworpen. Bij een inspraakavond bleken er ook al meerdere maquettes gemaakt te zijn van de plannen. Volgens de verkeerswethouder van de VVD zou het plan echter nog ‘in de overlegfase’ zitten.

Onafhankelijk verkeersonderzoek verworpen

Toch is de vraag van bewoners om een onafhankelijk verkeersonderzoek naar de plannen van de gemeente door de coalitiepartijen verworpen. Volgens enkele bewoners is er van overlegfase dan ook geen sprake en is het verkeersplan al in beton gegoten. Zij geloven niet meer in een gemeentebestuur dat echt mee wil denken, maar dat zij gewoon hun eigen plan willen doordrukken.

“Verbetering verkeersveiligheid? Er is nog nooit een ernstig ongeluk geweest in 40 jaar”

bewoner Oud-Krimpen

De afrit met de scherpe bocht wordt als gevaarlijk bestempeld, ook vanwege het feit dat er van recht fietsers en scooters van de brug komen. “Maar in de 40 jaar dat deze situatie bestaat heeft er voor zover mij bekend nog nooit een ernstig, dodelijk ongeluk plaatsgevonden. Mensen letten juist goed op door de bijzondere situatie. Dus als het voor verbetering van de verkeersveiligheid is, kunnen ze het beter laten, want veel veiliger als nu gaat het niet worden”, zo betoogt een bewoner uit de wijk.

4 REACTIES

  1. Als ik het goed begrijp dan kunnen de hulpdiensten niet meer onder aan de brug Oud Krimpen inrijden. Ik zie ook dat ambulances met blauw licht en sirene soms daar de brug OP rijden. Dat gaat dan aanzienlijk meer tijd kosten als dat afgesloten wordt.

  2. Als het over de verkeersveiligheid gaat kunnen ze beter eens gaan kijken naar de kruising Nieuwe Tiendweg Boerhaavelaan en van Ostadelaan, hier is aan de meest onveilige kant een voetgangersoversteekplaats en voor fietsers geen enkele voorziening,fijn als je wat ouder en slecht ter been bent,

  3. De kruising Aalberslaan/Middenwetering is inderdaad onveilig, hier zijn veel ongelukken gebeurd. Maar de afrit bij de brug is niet onveilig, hoeveel ongelukken zijn hier gebeurd? En als dit veiliger moet zorg dan dat de fietsers niet hard de brug af kunnen fietsen d.m.v. een hek of zorg ervoor dat fietsers voorrang krijgen en een stopbord voor het autoverkeer.
    Laat hier echte verkeerskundigen naar kijken. Ook in combinatie met de grote kruising! Want daar meer verkeer heen leiden zorgt ervoor dat we er na de huidige “verbeteringen” niets mee opschieten. Je moet juist wat verkeer kwijt raken na de brug en dat kan via de afrit na de brug. Graag zie ik goed onderbouwde argumenten van verkeerskundigen waarom deze afrit afgesloten zou moeten worden!

  4. De wijk Oud Krimpen heeft ongeveer 2300 inwoners. Deze wijk is de dupe van een fietsplan waar niet direct een kwalitatieve onderbouwing te vinden is. Dat de afrit onveilig is voor fietser wordt als enige motief door de gemeente verkeersdeskundigen aangedragen om dit fietsplan er door heen te drukken. In werkelijkheid zijn er geen feiten bekend van ernstige ongelukken met fietsers en het autoverkeer bij deze afrit in het verleden. Dat de verkeersdrukte in de Noorderstraat toeneemt heeft volgens mij nu vooral te maken met de verbouwing van de Grote Kruising. Ik denk dat dit van tijdelijke aard is. Is het misschien een modetrend zoals in de grote steden waar vaak voor fietsers veel onveilige verkeers- situaties zijn om dit fietsplan nu op tafel te leggen. Is de voorgedragen oplossing voor het forensenverkeer van Oud Krimpen om te leiden via de industrieweg, parallelweg, oude Tiendweg dan wel een veilige route. Ik denk dat deze 2300 bewoners recht hebben op een eerlijk antwoord, geen politiek spel maar gezamenlijk onderzoeken wat de beste oplossing is. Bij een conflict met gemeente en bewoners zou een onafhankelijke deskundige commissie de enige verstandige oplossing zijn om meer duidelijkheid krijgen en te zoeken naar de beste oplossingen. Politieke partijen die nu de coalitie vormen voor het College B.en W. zoals de PvdA, VVD, SGP en CDA zouden alsnog de stap kunnen nemen om met elkaar een stap in de goede richting te zetten en besluiten om een onafhankelijke commissie samen te stellen die met de wijkbewoners en de gemeente de huidige situatie onderzoekt en met voorstellen komt om dit met elkaar op te lossen. Hiermee wint men vertrouwen bij de burger die dadelijk ook moet gaan stemmen voor een nieuwe gemeenteraad. Ik heb nu de indruk dat veel bewoners dit vertrouwen in de gemeente kwijt zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio