Wethouder Timm over de Grote Kruising in Krimpen: “we lopen flink voor op schema”

Krimpen aan den IJssel – Vanochtend om 11.30 uur gaf wethouder Anthon Timm (VVD) uitleg over het verloop van het project Grote Kruising, fase 6, deel 1 en 3. Hij gaf aan dat het project zeer voorspoedig verloopt en dat zij nu eerder aan de andere richting kunnen beginnen.

Goed verloop Grote Kruising levert ook kennis op

Niet alleen heeft het goede verloop voorsprong in tijd opgeleverd, maar ook een hoop extra kennis over betere manieren zaken aan te pakken. Hierdoor kan nog meer winst behaald worden. Zo worden de werkzaamheden aan de kant van de Industrieweg en de aanleg van het busperron nu tegelijkertijd uitgevoerd, in plaats van apart. Ervaringen bij de andere zijde van de weg hebben geleerd dat dit bouwtechnisch heel goed mogelijk is, zonder extra overlast voor het verkeer.

Weinig veranderingen voor verkeer

In de nieuwe fase zal er voor het verkeer niet heel veel veranderen, behalve dan dat zij nu over de nieuw onderheide en geasfalteerde wegdekplaten zullen rijden. Alleen voor het verkeer vanaf richting Capelle dat de Stormpolder in wil, is de route iets verlegd in een iets andere lus. Voor de rest blijven de omleidingsroutes hetzelfde. Ook aan de verkeersstroom via de wisselstrook veranderd niets.

Enorme tijdsbesparing met slag om de arm

“Als alles verloopt zoals gepland, zouden we dit project 3 tot 4 maanden sneller kunnen afronden, mits er uiteraard geen tegenslagen zijn of extreme weersomstandigheden”, liet wethouder Timm weten. De tijdsbespraring is best uniek te noemen, zeker voor een dergelijk groot project. De meeste bouwprojecten in Nederland overschrijden zowel afgesproken tijd, als kosten.

Kritiek lokale partijen en D66 op Timm

Eerder was er kritiek van lokale partijen Leefbaar Krimpen en Stem van Krimpen en de partij D66 over het feit dat de door de wethouder toegezegde 5 miljoen subsidie van de provincie, ‘slechts’ 2,8 miljoen bedroeg. Op de vraag hoe de wethouder nu naar die kritiek kijkt, zei Anthon Timm: “Kritiek hoort erbij en daar moet je in dit vak ook mee om kunnen gaan. Doordat het project nu 3 tot 4 maanden eerder klaar kan zijn, zal dat zeker ook in de kosten kunnen schelen. Een half miljoen besparing lijkt mogelijk. Of het meer kan worden is nog te vroeg om te zeggen”, zo besluit Timm.

Waarom zoveel sneller

Op de vraag hoe een dergelijk project toch zoveel sneller lijkt te worden gerealiseerd, had Timm en duidelijk antwoord. “Wij hebben besloten om voor dit project met een bouwteam te gaan werken. Ondanks de kritiek van de rekenkamer dat onze organisatie hier te klein voor zou zijn, plukken we nu de vruchten van het gebruik van een bouwteam. Dit team kan namelijk veel flexibeler werken, waardoor praktische oplossingen direct kunnen worden toegepast en ander zaken niet onnodig liggen te wachten.”

Voordeel van het bouwteam

Een bouwteam kan dus veel flexibeler inspelen op veranderde omstandigheden. Als voorbeeld noemt Timm het weghalen van de oude fundering. “Normaal was alle puin naar een verwerker afgevoerd en opgeslagen tot het verwerkt kon worden tot funderingsmateriaal voor de nieuwe kruising. Nu is het sloopmateriaal vlakbij de bouwlocatie blijven liggen en heeft Heuvelman een kraker ingezet op de bouwlocatie zelf. Hiermee kan het materiaal direct hergebruikt worden en scheelt dit al snel 1.500 vrachtwagens doie ander heen en weer moesten rijden. Dat scheelt nu dus veel tijd en geld, maar is daarmee ook een stuk duurzamer.”

Frequente gesprekken met omwonenden

Wethouder Timm liet weten dat er ook met regelmaat gesprekken plaatsvinden met omwonenden over de werkzaamheden en mogelijke overlast die zij ondervinden. “Zo zijn er nu op een bepaald gedeelde blauwe zeilen opgehangen om met name het bouwstof te verminderen en een kleine geluidsreductie te realiseren. Inmiddels zijn eigenlijk ook ongezien alle geluidsschermen langs de wisselstrook en aan de kant van oud-Krimpen gerealiseerd wat voor veel minder geluidsoverlast heeft gezorgd voor omwonenden.”

Desgevraagd liet Timm weten te hopen ook na de gemeenteraadsverkiezingen dit project als wethouder te mogen afmaken en stelde zich dus eigenlijk officieel verkiesbaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Ruimte voor nieuwe bomen bij opknapbeurt kasteelgaarde Rhoon

Rhoon - Kasteelgaarde Rhoon krijgt een opknapbeurt met nieuwe bomen. Om ervoor te zorgen dat het voorbos veilig en vitaal blijft, haalt Stichting Het...

De Coronavoucher Krimpen komt eraan! Schrijf uw organisatie nu in!

Krimpen aan den IJssel - Alle Krimpense huishoudens ontvangen vanaf 4 november de Coronavoucher Krimpen ter waarde van € 25,-. De coronatijd heeft veel...

Kirsten Jaarsma naar Leefbaar Krimpen

Krimpen aan den IJssel - Leefbaar Krimpen laat weten dat per vandaag, vrijdag 15 oktober, Kirsten Jaarsma zich aansluit bij de partij. “Wij zijn...

Burgemeester Theo Segers leest voor op School met de Bijbel De Schakel in Nieuw-Lekkerland

Nieuw-Lekkerland - Burgemeester Theo Segers heeft op 13 oktober voorgelezen aan leerlingen van groep 6a van School met de Bijbel De Schakel in Nieuw-Lekkerland....

Verkeersplan Oud-Krimpen krijgt geen onafhankelijk onderzoek naar alternatief

Leefbaar Krimpen heeft de afgelopen weken talloze inwoners uit Krimpen, waaronder de inwoners van Oud-Krimpen gesproken. Inwoners willen een onderzoek naar alternatieve plannen voor...

Coalitie blokkeert debat en houdt wethouder Timm de hand boven het hoofd.

Een motie van Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen werd direct van tafel geveegd tijdens de raadsvergadering van vanavond. De motie in het belang...

Open dag KinderLabs: kom erbij en doe mee!

Capelle aan den IJssel - De KinderLabs in Capelle aan den IJssel zijn supergezellige en vet coole plekken voor kinderen – én hun ouders....

Huis van de Wijk Schollevaar nóg bruisender

Capelle aan den IJssel - Huis van de Wijk Schollevaar heeft er een grote activiteitenruimte bij, mooi ingericht door vrijwilligers en jongeren. In het...