Zuid-Holland – Vanaf 9 december 2018 verzorgt Qbuzz voor minimaal 8 jaar het busvervoer in het concessiegebied Drechtsteden en Alblasserwaard, en op de trein MerwedeLingelijn. De fusiegemeente Vijfheerenlanden valt vanaf 1 januari 2019 onder provincie Utrecht en wordt vanaf dat moment door U-OV (ook Qbuzz) gereden. Met de nieuwe concessie wordt een kwaliteitsimpuls gegeven aan het openbaar vervoer aanbod. De regio krijgt een stevig netwerk van snel en frequent hoogwaardig openbaar vervoer (zowel bus als trein)
aangevuld met een fijnmazig openbaar vervoernetwerk. Daarmee wordt stedelijk en landelijk gebied goed bediend.
Gedetailleerde informatie over het nieuwe netwerk in Drechtsteden en Alblasserwaard is vanaf nu te vinden op www.qbuzz.nl/dav. De getoonde dienstregeling is nog onder voorbehoud van kleine wijzigingen.
Drechtsteden
Met een slimme mix van R-netlijnen en snelbusverbindingen die vaker en sneller rijden wordt Rotterdam vanuit de Drechtsteden beter bereikbaar. Alblasserdam en heel Papendrecht krijgen een snelle rechtstreekse busverbinding naar Utrecht. De stadsdienst van Dordrecht wordt uitgebreid naar omliggende Drechtsteden en gaat elektrisch rijden, wat bijdraagt aan verbetering van de luchtkwaliteit.
Gorinchem en Alblasserwaard
Vanuit de Alblasserwaard ontstaat een rechtstreekse snelbusverbinding met Rotterdam. Qbuzz handhaaft de lijngebonden ontsluiting voor kernen op de Lekdijk en de lijnen van en naar kleine kernen in de Alblasserwaard zoals Bleskensgraaf, Ottoland en Noordeloos. Op het nieuwe knooppunt Meerkerk bij de aansluiting van de A27 takken deze lijnen aan op de snelbussen naar Utrecht en Gorinchem. De stadsdienst van Gorinchem wordt eenvoudiger opgezet en bedient voortaan ook de wijk Stalkaarsen en de Evenementenhal. De verbinding vanuit Lingewijk naar het centrum, station en ziekenhuis gaat twee keer zo
vaak rijden. Ook in Gorinchem wordt met elektrische bussen gereden.
MerwedeLingelijn
In de nieuwe concessie wordt de MerwedeLingelijn onderdeel van R-net. In de loop van 2019 worden de treinen omgebouwd en uitgerust in R-net stijl. Alle treinen krijgen nieuwe comfortabele stoelen, USBaansluitingen en snellere wifi. De MerwedeLingelijn blijft tot 20 uur in een kwartierdienst rijden, momenteel is dat tot 19 uur.
Vijfheerenlanden
Onlangs is landelijk besloten dat de fusiegemeente Vijfheerenlanden per 1 januari 2019 deel gaat uitmaken van de Provincie Utrecht. Het vervoer in de gemeenten maakt geen deel uit van de DAV concessie, maar valt straks onder de concessie U-OV. Het betreft vooral lijn 85 tussen Leerdam en Utrecht. Het vervoer wordt van 9 t/m 31 december 2018 nog uitgevoerd als onderdeel van de DAV concessie van Zuid-Holland. Verdere informatie over deze dienstregeling volgt nog. De lijnen die Vijfheerenlanden doorkruisen als
grensoverschrijdend vervoer uit Gorinchem en de Alblasserwaard, blijven onder het opdrachtgeverschap van Zuid-Holland; de dienstregeling van deze lijnen zijn te vinden op de Qbuzz website.
Bij de dienstregeling op de website is een overzicht op gemeente- en lijnniveau opgenomen. Er staat bij wat er wijzigt ten opzichte van de huidige situatie. Ook is er bij iedere gemeente een overzichtskaartje te vinden met het lijnennet.
Als bijlage vindt u de veranderingen per gemeente. Op de website www.qbuzz.nl/dav is meer gedetailleerde informatie te vinden.
Hoofdpunten uit de dienstregeling per gemeente
Alblasserdam
- R-net naar Rotterdam, SnelBuzz naar Dordrecht en Utrecht
- Ontwikkeling nieuw knooppunt busstation De Helling/ Grote Beer, tot die tijd is Oostendam belangrijkste overstaphalte
- Rechtstreekse spitslijn 190 naar Rotterdam Lombardijen, snel alternatief van en naar Lombardijen in de daluren via overstappen op Oostendam
Dordrecht
- Integratie stadsdienst Dordrecht met omliggende Drechtsteden en doorkoppeling SnelBuzz-lijnen op station Dordrecht zorgen voor meer overstapvrije verbindingen binnen de Drechtsteden
- Stadsdienst Drechtsteden gaat volledig met elektrische bussen rijden
- Bedrijventerreinen worden tijdens de spits beter bediend
Giessenlanden
- Zonder overstap en tot 30 minuten sneller in Rotterdam met SnelBuzz
- Streekbuslijnen sluiten aan op SnelBuzz en MerwedeLingelijn
- Nieuw knooppunt Meerkerk A27 voor meer en snellere reismogelijkheden richting Utrecht
- Introductie flexibel vraagafhankelijk vervoer op maat met BestelBuzz
Gorinchem
- Nieuwe opzet stadsdienst, daardoor wijk Stalkaarsen en Evenementenhal beter bereikbaar
- Vorig jaar geïntroduceerde lijn vanuit Lingewijk gaat vaker rijden
- Ook vanuit Hoog Dalem en Laag Dalem direct per SnelBuzz naar Utrecht
Hardinxveld-Giessendam
- De R-net MerwedeLingelijn is hier de ruggengraat van het OV
- Snellere reismogelijkheden naar Rotterdam Kralingse Zoom en Utrecht dankzij verbeterde overstappen.
- Directe StreekBuzz naar Sliedrecht-centrum rijdt twee keer zo vaak, behoud van spitslijn 191
Hendrik-Ido-Ambacht
- Snellere HOV-lijnen door gestrekte routes, aangevuld met onderliggend ontsluitend net
- Op nieuw knooppunt Oostendam overstapmogelijkheden in alle richtingen.
- Lijn 21 rijdt een andere route om bestemmingen te bedienen die door SnelBuzz en R-net niet worden aangedaan
- Lijn 92 via Rysoord naar Rotterdam Lombardijen wordt gecontinueerd als lijn in de brede spits, met en snel alternatief via overstap in Oostendam in de daluren.
Molenwaard
- Zonder overstap en tot 30 minuten sneller in Rotterdam met SnelBuzz
- Verbeterde bereikbaarheid Kinderdijk
- Andere opzet onderliggend lijnennet met knip in de Lekdijkroute van Rotterdam naar Utrecht
- Introductie flexibel vraagafhankelijk vervoer op maat met BestelBuzz
- Papendrecht
- Gestrekte HOV-lijnen aangevuld door ontsluitende StadsBuzz
- Reismogelijkheden in alle richtingen vanaf Burg. Keijzerweg
Sliedrecht
- De R-net MerwedeLingelijn, SnelBuzz 388 en R-net lijn 491 zijn de ruggengraat van het OV
- Onderliggende (spits)lijnen aanvullend op R-net en SnelBuzz
Zwijndrecht
- Gestrekte HOV lijnen worden aangevuld door onderliggend ontsluitend net
- Snellere verbinding tussen Nederhoven en Rotterdam Kralingse Zoom dankzij overstap tussen nieuwe stadslijn 2 en R-net 488
Leerdam en Zederik
- Deze gemeenten horen per 1 januari 2019 bij de provincie Utrecht. Het vervoer in deze gemeente maakt geen deel uit van de nieuwe DAV-concessie, maar valt straks onder de concessie U-OV. Informatie over het (gewijzigde) lijnennet volgt nog.