7.3 C
De Bilt

Nieuwe werkwijze Werkplein uit zich ook in nieuwe huisstijl

West-Brabant Werkplein Hart van West-Brabant (nieuwe naam ‘het Werkplein’) werkt sinds afgelopen september volgens een nieuwe visie. De inwoners staan centraal en medewerkers werken lokaal, daar waar de inwoners zijn. Er is nu veel regelruimte om samen met de inwoners passende keuzes te maken op gebied van werk, opleiding en inkomen. Ook de huisstijl werd aangepast. “Het moet weer meer over mensen gaan.”

Oog voor wat écht telt

De inwoners staan centraal, maatwerk in de ondersteuning en begeleiding en nauwe samenwerking met de partners in de regio. Dat is waar het nieuwe Werkplein (voorheen Werkplein Hart van West-Brabant) voor staat. Alle medewerkers werden intensief meegenomen in deze organisatieverandering. Na een voorbereiding van zo’n twee jaar, sloeg het Werkplein afgelopen september daadwerkelijk de nieuwe weg in. Directeur Werkplein Marko Does: “We waren zeker al een organisatie met oog voor onze inwoners.

Nu gaan we echter nog meer uit van de talenten en kwaliteiten van inwoners en ook medewerkers. Collega’s krijgen veel vrijheid om, mét de inwoner, de best passende keuze te maken. Daarnaast wordt samenwerking met de partners in het sociaal domein de norm. Het moet weer meer over mensen gaan, we moeten weer oog hebben voor wat écht telt. Dat is de kern van onze nieuwe visie.”

Kijken buiten de gebaande paden

De nieuwe werkwijze betekent onder meer concreet dat het Werkplein daar is waar de inwoners zijn.  Medewerkers werken lokaal, in alle zes gemeenten van het werkgebied: Etten-Leur, Halberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert. Alle disciplines – Werkplein, gemeente, werkgevers, opleidingsinstellingen, etc – zijn verenigd  in één team rondom de inwoner. Does: “We kijken buiten de gebaande paden naar mogelijkheden en wat goed werkt voor de inwoner. We hebben een aantal beloftes geformuleerd.

Zoals: ‘we houden het helder en simpel’ en ‘we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen’. Voorop staat de ondersteuning naar werk of een opleiding. Lukt dat (nog) niet? Dan zorgen we ervoor dat inwoners op andere manieren kunnen meedoen in de samenleving.”

Nieuw logo, nieuwe stijl

De nieuwe manier van werken moet ook aan de buitenkant zichtbaar zijn. Daarom werd de huisstijl van het Werkplein grondig herzien. In het logo zijn nu foto’s van inwoners en medewerkers verwerkt en er kwam een nieuwe pay-off: ‘Oog voor wat écht telt’. De vernieuwde huisstijl ging niet over één nacht ijs. Communicatieadviseur Werkplein Marloes de Kroon: “Draagvlak onder collega’s vinden we heel belangrijk. Met een enquête is naar hun mening gevraagd. Ook de cliëntenraad werd nauw betrokken bij de ontwerpen. De nieuwe manier van werken – de inwoners centraal – wilden zij graag terugzien in de nieuwe huisstijl.

Vandaar dat in het logo nu foto’s van inwoners en medewerkers zijn verwerkt.” De website van het Werkplein onderging eveneens een ingrijpende facelift. Daarnaast werd de gebruikersvriendelijkheid verbeterd, zoals een betere navigatie en een spraakfunctie in diverse talen. Ook werd een panel van laaggeletterden geraadpleegd. Does: “Kortom, een nieuwe look & feel, die mooi aansluit bij onze nieuwe visie.”


Trots bestuur

Het bestuur van het Werkplein staat helemaal achter de vernieuwde werkwijze en is trots op hoe de visie nu vorm krijgt. Voorzitter van het algemeen bestuur René van Ginderen: “De medewerkers van het Werkplein hebben hard gewerkt aan de nieuwe visie, werkwijze en huisstijl. Daar kunnen wij als bestuur alleen maar trots op zijn. Ook ben ik blij dat ik vandaag de collega’s van het Werkplein welkom mag heten in het HUIS van Roosendaal. Met elkaar onder één dak geeft een extra stimulans om de samenwerking op te zoeken.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio