6.2 C
De Bilt

Capellenaren positief over het leven in hun gemeente

Capelle aan den IJssel – Inwoners van Capelle aan den IJssel zijn tevreden over hun leven in de gemeente en in hun wijk. Dat blijkt uit de bewonersenquête die elke twee jaar wordt gehouden.

Steekproef over leven in Capelle

Na een representatieve steekproef onder de bevolking hebben 2888 inwoners de enquête ingevuld. Er is naar de mening van de inwoners gevraagd over onder andere leefbaarheid, veiligheid, dienstverlening, zorg en samenleving. Het algemeen oordeel over het leven in Capelle krijgt een 7,5.

Uitkomsten

Aan de bewoners is gevraagd naar de belangrijkste punten in hun buurt die met voorrang moeten worden aangepakt en hun leven aangenamer kunnen maken. Vervuiling door zwerfvuil, afvalinzameling, openbaar groen, te hard rijden en drukte op de wegen worden vaak genoemd.

Constant beeld tevredenheid

De tevredenheid over de voorzieningen van de gemeente laat al jaren een vrij constant beeld zien. Over het centrumgebied is de tevredenheid fors gestegen. Bewoners zijn vooral positief over de winkels, horeca en de sfeer in en rond de Koperwiek.

Veiliger

Veel van de bewoners vinden dat het in Capelle veiliger is geworden de afgelopen jaren, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van handhavers. Mensen ervaren minder overlast, criminaliteit en vandalisme. Toch voelt 31% zich nog wel eens onveilig in de eigen buurt. Jongeren tussen 16 en 29 jaar en huishoudens met een laag inkomen voelen zich vaker onveilig dan andere groepen.

Dienstverlening

De meeste Capellenaren zijn tevreden over dienstverlening in het gemeentehuis. Het aandeel bewoners dat bijvoorbeeld tevreden is over hoe het gaat bij het aanvragen van een bijstandsuitkering bedraagt maar liefst 96%. Dat is hoger dan 2 jaar geleden. Bij het aanvragen van een vergunning, urgentieverklaring of leerlingenvervoer is ongeveer 85% tevreden.

Burgemeester tevreden

Burgemeester Oskam: “Het is goed om te horen dat mensen het over het algemeen naar hun zin hebben in Capelle. En het is waardevol om te zien hoe de waardering van bijvoorbeeld onze digitale dienstverlening, onze voorzieningen en het onderhoud van de openbare ruimte zich ontwikkelt. Daar doen we als bestuur ons voordeel mee”.

De volledige resultaten zijn terug te vinden op www.capelle-ijssel.buurtmonitor.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio