Circulaire nieuwbouw buitendienst Bolsward opgeleverd

Súdwest-FryslânAfgelopen woensdag heeft Bouwgroep Dijkstra Draisma het nieuwe, circulaire gebouw voor de buitendienst van de gemeente Súdwest-Fryslân opgeleverd. Het is een bijzonder gebouw: het bestaat grotendeels uit hergebruikte materialen, maakt gebruik van duurzame energie en vangt regenwater op voor hergebruik. Daarmee heeft Súdwest-Fryslân voor het eerst een circulair gemeentelijk gebouw.

Circulair bouwen vraagt om flexibiliteit. Bouwgroep Dijkstra Draisma wist namelijk niet altijd van tevoren welke materialen beschikbaar zouden zijn. Dit vroeg om creatief denken en snel schakelen. Zo kwamen er bijvoorbeeld binnenkozijnen beschikbaar die net iets groter waren dan op de bouwtekening stond. In plaats van nieuwe kozijnen te bestellen, keek het team samen met de gemeente hoe het ontwerp hierop kon worden aangepast.

Van koelcelpaneel tot vloeistoftank

De gemeente en het bouwbedrijf gebruikten zoveel mogelijk hergebruikte materialen in het circulaire bouwproces. Opvallende voorbeelden:

  • koelcelpanelen kregen tweede leven als binnengevel;
  • steigerhout van de voormalige Houkeslootpromenade als traptreden;
  • fundering gemaakt van puin van gesloopte woningen;
  • twee afgekeurde vloeistoftanks voor regenwateropslag;
  • versleten spijkerbroeken voor plafondisolatie.

Duurzame energie

Het gebouw heeft geen gasaansluiting. Op de daken liggen 1.500 zonnepanelen. De energie die overblijft, wordt opgeslagen in vijf grote batterijen. Die energie gebruikt de gemeente ’s avonds en ’s nachts om gemeentelijke voertuigen op te laden. Zo is de buitendienst voor een groot deel zelfvoorzienend.

Regenwateropslag

Daarnaast heeft het gebouw een groot regenwateropvangsysteem. Hier kan 522.000 liter regenwater in. Dit gebruikt de gemeente voor het wassen van voertuigen. Daarmee bespaart ze gemiddeld 2.000 liter drinkwater per dag.

Verhuizing

De gemeente gebruikt de komende maanden om het terrein klaar te maken en het gebouw in te richten. Van 17 t/m 21 augustus verhuist de buitendienst. Ruim 150 medewerkers van de Oude Oppenhuizerweg in Sneek, de tractorpool in Heeg en de Marne in Bolsward komen naar de nieuwe locatie. Mét al het materieel. Een operatie die de gemeente al maanden voorbereidt, zodat het dagelijkse werk zoveel mogelijk kan doorgaan.

Open dag circulair gebouw

Op dinsdag 22 september opent de burgemeester officieel de nieuwe buitendienst voor de medewerkers.

Afgelopen maart organiseerden Bouwgroep Dijkstra Draisma en de gemeente een open dag. Om mensen te laten zien hoe je een gebouw zo circulair en duurzaam mogelijk maakt. Er kwamen zo’n 2.000 belangstellenden op af. In het voorjaar van 2027 organiseert de gemeente opnieuw een open dag voor alle inwoners. Daarmee wil de gemeente laten zien wat de buitendienst allemaal doet én hoe een circulair gebouw en terrein in de praktijk werken.

Meer informatie staat op swf.frl/nieuwbouw-buitendienst.

Let op: u reageert op een nieuwssite. Reacties worden eerst door ons gecontroleerd en kunnen openbaar worden weergegeven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio