8.9 C
De Bilt

Langere wachttijden huishoudelijke hulp

Almkerk – Aanbieders van huishoudelijke hulp hebben te maken met personeelstekorten. Dit is een landelijk probleem. Hierdoor ontstaan langere wachttijden voor inwoners die huishoudelijke hulp nodig hebben. Zorgaanbieders doen er alles aan om nieuw personeel te werven, maar kunnen ook geen ijzer met handen breken.

Daarom zijn de gemeenten Altena, Drimmelen en Geertruidenberg met de verschillende dienstverleners in gesprek gegaan om in goed overleg afspraken te maken om de beschikbare capaciteit optimaal te verdelen en wachtlijsten tot een minimum te beperken.

Zoveel mogelijk de hulp die nodig is

Om bestaande en nieuwe cliënten zoveel mogelijk de huishoudelijke hulp te bieden die nodig is, hebben we samen met onze aanbieders afspraken gemaakt hoe we de beschikbare tijd van de hulpen zo goed mogelijk kunnen verdelen. Als een aanbieder te weinig beschikbare hulpen heeft, kan het zijn dat we een aantal tijdelijke maatregelen moeten doorvoeren:


• het kan zijn dat cliënten een langere tijd op de wachtlijst staan voordat een hulp in de huishouding beschikbaar is;

• dienstverleners mogen tijdelijk een verruiming van de werktijden aanhouden, bijvoorbeeld tot 20.00 uur, of het weekend;

• er kan sprake zijn van flexibelere inzet van hulp, bijvoorbeeld inzet van hulp buiten de vaste tijden of minder vaak of korter dan geïndiceerd.

Uitgangspunt bij de maatregelen die we nemen is dat dienstverleners altijd ruimte beschikbaar houden voor de inzet bij urgente aanvragen. Daarnaast blijven de dienstverleners hun uiterste best doen om medewerkers te vinden.

Achtergrondinformatie

Gemeenten zijn er, vanuit de Wmo 2015, verantwoordelijk voor dat cliënten de geïndiceerde ondersteuning daadwerkelijk ontvangen. Dit hebben wij geregeld door een contract Huishoudelijke Ondersteuning af te sluiten. Dienstverleners hebben hierbij een leveringsplicht. Door de problemen op de arbeidsmarkt lukt dat echter niet altijd meer.

De gemeenten Drimmelen, Geertruidenberg en Altena zijn met de dienstverleners huishoudelijke ondersteuning in gesprek gegaan om te kijken wat we met elkaar kunnen doen om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten/verdelen en wachtlijsten tot een minimum te beperken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio