Bezoek op Afspraak op milieustraat pakt goed uit voor inwoners én gemeente

Utrechtse Heuvelrug – Sinds begin dit jaar kunnen inwoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug alleen op afspraak terecht bij de gemeentelijke milieustraat aan de Velperengh in Doorn. De directe aanleiding hiervoor was de enorme toename van bezoekers als gevolg van de coronacrisis met als gevolg lange wachtrijen, onvoldoende tijd en ruimte om bezoekers goed te helpen en afvalstromen te controleren.

Evaluatie na eerste half jaar

Na een half jaar is een evaluatie van de maatregel uitgevoerd. Daaruit blijkt dat de nieuwe werkwijze veel heeft opgeleverd. De knelpunten die waren ontstaan bij de uitbraak van corona, zijn opgelost. Maar ook ten opzichte van de situatie vóór corona, is er veel verbeterd. Het oneigenlijke gebruik van de milieustraat (door bezoekers die geen afvalstoffenheffing betalen of door bezoekers met extreem veel afval) wordt effectief geweerd waardoor voorkomen wordt dat deze kosten afgewenteld worden op de belastingbetaler.

Geen wachtrijen bij afspraak

Er zijn geen wachtrijen meer, er is voldoende tijd en ruimte om bezoekers goed te helpen en medewerkers kunnen veel efficiënter ingezet worden. De ervaring van het eerste halfjaar leert dat bezoekers altijd op de door hen gewenste dag een afspraak kunnen maken, en in 96% op de voorkeurstijd. Het maximum aantal bezoeken is geen belemmering van betekenis gebleken: minder dan 2% van de huishoudens heeft daadwerkelijk van de 4 bezoeken gebruik gemaakt.

Weerstand bij start groot

Wethouder Hans Waaldijk: “Bij de start was er veel weerstand tegen Bezoek op Afspraak. In de evaluatie is uitgebreid aandacht besteed aan de bezwaren die inwoners tegen de werkwijze in hebben gebracht. Uit de enquête onder een aselecte groep van 340 bezoekers die in juni en juli is afgenomen, blijkt dat de meerderheid de nieuwe werkwijze inmiddels als prettig ervaart. De maatregel draagt ook bij aan het beheersbaar houden van de kosten wat kan leiden tot een verlaging van de afvalstoffenheffing in 2022.  Dit alles bij elkaar maakt dat het college heeft besloten om te blijven werken op afspraak. We voeren een aantal aanpassingen door om nog verder tegemoet te komen aan de behoeften en wensen van inwoners.”

Aanpassing openstelling zaterdagmiddag

Een belangrijke aanpassing is de openstelling op zaterdagmiddag. Vanaf 2022 wordt de openingstijd op de zaterdag 9.00 – 16.00 uur.  Ook wordt het dan mogelijk om tegen betaling extra bezoeken te plannen. Het aantal gratis bezoeken op afspraak wordt 8 per kalenderjaar, vrij te verdelen over het jaar. Bezoekers die een kleine hoeveelheid gescheiden afval komen brengen, kunnen – onder duidelijke voorwaarden – zonder afspraak terecht en er komt een regeling voor (familie van) inwoners die een aanleunwoning of kamer in een verzorgingstehuis moeten leegruimen.

Containers niet berekend op toename pakketjes

Hans Waaldijk: “Vanuit de inwoners was er aan de voorkant de vrees dat het aantal dumpingen toe zou nemen. Dit blijkt niet het geval. Wel wordt er meer afval naast en bij verzamelcontainers voor afval achtergelaten, vooral rondom de papiercontainers in de dorpen. Deze containers zijn niet berekend op de toename van online bestellingen en de bijbehorende grote kartonnen dozen. Een combinatie van maatregelen om de voorzieningen beter geschikt te maken voor de huidige situatie moet hier verbetering in brengen.”

Het rapport van de evaluatie en de resultaten van de enquête zijn te vinden op de site van de gemeente.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio