14.1 C
De Bilt

De digitale overheid: de Bibliotheek helpt als wegwijzer met vragen hierover

Steeds meer zaken moeten we via het internet doen. Bijvoorbeeld bij de overheid met het aanvragen van de zorgtoeslag, de belastingaangifte of het regelen van een gezondheidsverklaring voor het verlengen van het rijbewijs. In Nederland zijn er meer dan 3 miljoen mensen die het lastig vinden om deze overheidszaken te regelen via het internet. Al deze mensen kunnen met hun vragen terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de Bibliotheek.

‘Ik ben niet zo handig met de computer en al die overheidssites. Daarom ben ik zo blij dat er een plek in de buurt is waar iemand mij verder helpt. Dat geeft me een geruststellend gevoel’, laat een bezoeker weten.

Voor wie is het IDO

Helen Cox, informatiespecialist van de Bibliotheek Angstel, Vecht en Venen, vertelt dat er veel oudere mensen komen: ‘Ze voelen zich onthand en weten vaak niet hoe ze het moeten aanpakken met de digitale overheid. Wanneer je ze helpt en uitlegt hoe het werkt, zie je vaak dat ze de volgende stap wel zelf durven te zetten. Ik zie de mensen echt opgelucht weer weggaan.’

Maar het Informatiepunt is er ook voor jongeren. Scholieren met een bijbaantje die hun loonheffing willen terugvragen, jongeren die 18 worden en een zorgverzekering moeten regelen of studenten die een studielening moeten aanvragen. Ook deze groep ziet de Bibliotheek bij het IDO.

Wanneer kunnen mensen terecht

Het Informatiepunt is er voor alle inwoners. Mensen hoeven geen lid te zijn van de Bibliotheek en de hulp is gratis. Iedereen met een vraag kan altijd binnenlopen bij de Bibliotheek. Een afspraak maken is niet nodig. Soms hebben mensen een vraag waar wat meer uitzoekwerk bij komt kijken. Dan wordt er een afspraak gemaakt bij het IDO-spreekuur.

Samenwerking met lokale partners

De Bibliotheek werkt voor het IDO nauw samen met lokale partners. Hierbij fungeert de Bibliotheek als wegwijzer. Informatiespecialist Jeanette Lebesque vertelt hoe ze te werk gaat: ‘In eerste instantie helpen we de mensen met het zoeken naar de juiste informatie op de sites van de overheid. Als informatiespecialist zijn wij getraind in het zoeken op de overheidswebsites, dus in de meeste gevallen kunnen wij de informatie snel vinden.

Maar soms moeten we de mensen doorverwijzen. Als Bibliotheekmedewerker mogen we de mensen bijvoorbeeld niet helpen met persoonsgebonden vragen. Dan verwijzen we door naar een lokale partner.’

De partners waar de Bibliotheek naar doorverwijst zijn onder andere Tympaan-De Baat, het Servicepunt, een vakbond of een ouderenbond. Jeanette vult nog aan: ‘Ook verwijzen we mensen geregeld door naar de inloopspreekuren voor computerhulp of onze computercursussen. Soms hebben mensen net dat zetje nodig om over de digitale drempel te stappen.’ Meer informatie op www.bibliotheekavv.nl/ido of kom langs in de Bibliotheek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio