Gemoderniseerde dubbeldekker in fonkelnieuw jasje gepresenteerd door NS

UtrechtVandaag presenteerde NS de gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2 en 3 bij NS Treinmodernisering in Haarlem. De trein is voorzien van een fonkelnieuw jasje en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel 1e als 2e klasse. De trein gaat deze week de dienstregeling in om reizigers comfortabel naar hun bestemming te brengen.

45 dubbeldekkers

Het is de eerste van 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) die NS de komende twee jaar volledig moderniseert tot een nieuwe trein die voldoet aan de huidige reizigerswensen en techniek. Dit gebeurt op een duurzame manier, 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 mln euro en maakt deel uit van de 3,7 mld euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen voor de reizigers.

Weer welkom in de trein

Met de stap voor stap aangekondigde versoepelingen in de coronaregels verwelkomen we onze reizigers graag weer in onze treinen. Zeker met deze fonkelnieuw ogende, frisse trein. Die biedt reizigers vast en zeker een comfortabele reis. We zijn er trots op dat we onze dubbeldekkers een dubbele levensduur kunnen geven in eigen huis en dat dit op een nagenoeg volledig circulaire manier tot stand komt. Hiervoor ontvingen we onlangs uit handen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven de circular award. Een enorme opsteker voor onze collega’s die dit met veel energie voor elkaar hebben gekregen.

Nieuw jasje

Deze gemoderniseerde dubbeldekker is de eerste trein met een volledig nieuwe uitstraling aan de buitenzijde. Dit is in lijn met de nieuwe huisstijl van NS, waarbij de flow is toegepast en het logo een prominentere plek heeft gekregen. Studio Dumbar is de bedenker van het NS-logo en deze nieuwe huisstijl. De toekomstige nieuwe en gemoderniseerde treinen krijgen deze zelfde uitstraling. Onlangs zijn ook de Vectron locomotieven die bijvoorbeeld voor de Nightjet nachttrein worden gebruikt voorzien van de nieuwe uitstraling.

Onderzoek ongeval Hooghalen

Uit het onderzoek naar het ongeval in Hooghalen vorig jaar, kwam ook een aanbeveling over de kleurstelling van treinen. Want ook al voldeed de betreffende sprinter (SNG) qua kleurstelling aan de Europese normen, het contrast met de omgeving kon groter. Daarom zijn de kleuren aan de voorkant van deze trein aangepast. De aanpassing van de kop geldt onder andere ook voor de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) en de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG).

Modernisering

De komende jaren worden deze dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er naast het nieuwe klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten in 1e en 2e klasse ook loveseats op de balkons en ‘stits’: meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Zo wordt het balkon ook een aangename plek. De trein wordt daarnaast voorzien van camera’s in de trein en een frontcamera zoals bij alle nieuwe treinen gebruikelijk is.

Kabelbundels

De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de onlangs geopende ‘Kabelstraat’ gemaakt. Collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 km per rijtuig kunnen bevatten. Na de grondige make-over kan deze dubbeldekker, die al achttien jaar dienst doet, zeker nog eens achttien jaar mee. Eind 2023 zijn alle dubbeldekkers van deze serie gemoderniseerd.

Werken volgens lean-principe

Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering: “Net als bij de ombouw van de 81 treinen (415 rijtuigen) uit de eerste serie VIRM, waarvan de laatste eind 2020 weer terug op het spoor kwam, wordt gewerkt volgens de lean principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productie stations weer helemaal opgebouwd. Tot eind 2023 rolt hier iedere drie weken een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit. 99 procent van al het materiaal, komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven of wordt gerecycled.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Help mee natuur rond Driebergen en Maarn te behouden

Driebergen - Ruimte in de provincie Utrecht is schaars. Juist daarom is het belangrijk bestaande natuur zoveel mogelijk te behouden. Utrechts Landschap krijgt de...

Wijkbijeenkomsten over Mobiliteitsplan Zeist

Zeist - Komende maanden organiseert gemeente Zeist vijf online bijeenkomsten over het mobiliteitsplan en het verkeer in haar wijken en dorpen. Zij gaat in...

Buitengebied zonder drugslabs; (anoniem) melden helpt!

Wijk bij Duurstede - Gemeenten en politie zien steeds vaker opslag en productie van drugs in het buitengebied. Dit brengt grote risico’s met zich...

Op zoek naar verkoeling langs de Lek? Voorkom een parkeerboete!

Lopik - Met de zomerse temperaturen zoeken veel mensen verkoeling langs de Lek. Houd er daarbij rekening mee dat er op de gehele Lekdijk...

Groen licht provincie Utrecht ontwikkeling 2 woningbouwlocaties buiten bebouwde kom

Montfoort - De gemeente Montfoort is al geruime tijd in gesprek met provincie Utrecht over een aantal woningbouwlocaties die buiten de bebouwde kom liggen....

Ondertekening ontwikkeling Bedrijvenpark ‘De Kroon’

IJsselstein - Met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst door wethouder Bekker en de heer Van Wijk, directeur van Van Wijk Ontwikkeling is een grote...

Gemeente Bunnik staat onder financiële druk

Bunnik - Corona heeft effect gehad op de geplande werkzaamheden van de gemeente Bunnik voor 2020 en 2021. Veel processen zijn aangepast, vertraagd of...

Slot Zuylen en Kasteel de Haar bezoeken én uitwaaien op de fiets

Stichtse Vecht - Slot Zuylen en Kasteel de Haar zijn voortaan met elkaar verbonden in een nieuwe kastelenfietsroute. Deze kastelenronde is vandaag op Wereldfietsdag...