7.6 C
De Bilt

Gemeente Zeist verdubbelt het aantal fietsparkeerplekken bij bushaltes

De gemeente Zeist heeft de mogelijkheden om fietsen te parkeren bij 26 bushaltes uitgebreid. De totale capaciteit om fietsen te parkeren bij deze haltes is hiermee verdubbeld. Met deze uitbreiding wil de gemeente Zeist inwoners stimuleren meer gebruik te maken van de combinatie fiets-bus. De gemeente verwacht dat het gebruik van deze duurzame vorm van reizen toeneemt.

Inventarisatie fietsrekken in Zeist

Aanleiding voor de uitbreiding was een inventarisatie van alle bushaltes in Zeist, waarbij is gekeken hoe vol de fietsrekken stonden en hoeveel fietsen naast de rekken stonden. Wethouder Duurzaamheid en Mobiliteit Wouter Catsburg is blij met de uitbreiding: “Wij willen inwoners stimuleren meer gebruik te maken van de combinatie fiets-bus. Met de uitbreiding van de fietsparkeerplaatsen hopen wij dat inwoners eerder kiezen voor deze duurzame vorm van transport.”

Wouter Catsburg opening fietsparkeren
Wouter Catsburg opening fietsparkeren – Foto: gemeente Zeist

Provincie Utrecht

Dankzij een subsidie van de Provincie Utrecht heeft de gemeente Zeist dit project kunnen uitrollen. Gedeputeerde van de Provincie Utrecht Arne Schaddelee draagt graag bij aan het stimuleren van duurzame mobiliteit: “Met zoveel extra fietsenrekken is het voor inwoners van Zeist nog makkelijker om met de bus te reizen. Daar zijn we als provincie ook blij mee: de fiets en het openbaar vervoer sluiten zo goed op elkaar aan. Hopelijk kunnen we zo nog meer mensen verleiden om te kiezen voor een gezondere manier van vervoer”, aldus de gedeputeerde.

Duurzamer en ruimer fietsenrek

Bij de bushalte van Renesselaan is een nieuwe locatie voor fietsparkeren gemaakt met 48 plekken waardoor reizigers hun fiets niet langer direct aan de Utrechtseweg hoeven zetten. Bij negen bushaltes, waaronder de Renesselaan, is een nieuw type fietsenrek geplaats. Dit rek is duurzamer omdat het op locatie in elkaar wordt gezet, gerepareerd wordt of vervangen waardoor er minder vervoersbewegingen nodig zijn.

Ontwerper van het fietsenrek, Ton Kooymans: “In dit rek is er meer ruimte voor bredere sturen en voor fietsen met kratten. Daarnaast rust de fiets niet op het voorwiel maar op de vooras waardoor de kans op een slag in het wiel kleiner is”. De fietsenrekken die eerst op deze negen locaties stonden zijn verwijderd en gerecycled door ze te verplaatsen naar andere bushaltes, zodat ook daar de capaciteit is verdubbeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio