16.1 C
De Bilt

Telefonische dienstverlening met SociaalPlus voortgezet door gemeente Utrechtse Heuvelrug

De KCC medewerkers van SociaalPlus blijven vanaf 12 juni 2023 werkzaam voor gemeente Utrechtse Heuvelrug. Na een succesvolle proefperiode van twee jaar. De telefonisten werken tussen 08.30 en 17.00 uur met veel plezier en aandacht voor de beller in het KlantContactCentrum. Via het algemene nummer 0343 56 56 00 beantwoorden ze uw vragen, als dat kan meteen of ze verbinden u door naar de vakmedewerker of maken een digitaal terugbelverzoek.

SociaalPlus

Meer dan 50% van de medewerkers in dienst van SociaalPlus heeft een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. SociaalPlus is PSO 30+ gecertificeerd, 30+ geeft de mate van Sociaal Ondernemen aan. Wethouder Boonzaaijer is er trots op dat de gemeente daarmee haar verantwoordelijkheid voor sociaal werkgeverschap in de samenleving invulling geeft: “De afgelopen jaren hebben laten zien dat wij met deze keuze een goede dienstverlening kunnen bieden. Hiermee dragen wij bij aan een volwaardige inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Wij zijn blij dat zij ons helpen onze dienstverlening op niveau te houden en ideeën aandragen om onze dienstverlening te verbeteren.”

Extra aandacht voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

De gemeente is verplicht om voor deze dienst een Europese aanbesteding uit te schrijven. Daarbij is extra aandacht gevraagd voor de inzet van mensen met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Uit de aanbesteding is SociaalPlus, gevestigd in Ermelo, als winnaar naar voren gekomen.

Pilot

Voorafgaand aan de aanbesteding heeft de gemeente twee jaar een pilot gehouden om uit te vinden of het uitbesteden invloed zou hebben op kosten, continuïteit, kwetsbaarheid en kwaliteit. In de jaren voor de pilot was het voor de organisatie steeds lastiger om het KCC op het gebied van inzet van medewerkers en de continuïteit van dienstverlening overeind te houden. Een te klein team maakte de dienstverlening kwetsbaar voor uitval, verminderde kwaliteit en hogere kosten.

Bij evaluatie van deze pilot bleek dat de kwetsbaarheid en kosten naar beneden gingen en de continuïteit en kwaliteit werden vergroot. Hierop besloot het college de pilot om te zetten naar een aanbesteding. Tijdens de pilot werd al 80% van de telefoongesprekken door iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt beantwoord.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio