12.1 C
De Bilt

Provincie Zeeland gaat met Deltaweg aan de slag voor verkeersveiligheid en betere doorstroming

Provincie Zeeland zet een volgende stap om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Deltaweg (N256) aan te pakken. Eerder heeft de Provincie samen met aanliggende gemeenten en belanghebbende partijen onderzocht welke oplossingen er mogelijk zijn. Het college van Gedeputeerde Staten legt nu een startnotitie voor aan Provinciale Staten . Een nieuwe weg met aangepaste kruisingen, ruimte voor calamiteitenverkeer en fietsverkeer zorgen voor een toekomstbestendige route. De komende periode worden de plannen hiervoor verder opgesteld en uitgewerkt.

Deltaweg

Het structureel verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de N256 (Deltaweg) is nodig. De Deltaweg (N256) is de weg tussen Goes en Colijnsplaat. Deze weg is een van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland voor het personen- en goederenvervoer. In het zomerseizoen is het er extra druk door het toeristenverkeer. De Deltaweg is daarmee één van de drukste wegen van Zeeland.

Eerder zijn mogelijke inrichtingsvarianten onderzocht om de capaciteit en de veiligheid van de weg te vergroten. Gemeenten langs de route en belangenorganisaties (waaronder VNO/NCW) hebben hierin meegedacht. Ook hebben er verschillende informatiebijeenkomsten en consultatieronden langs belanghebbenden plaatsgevonden.

Wat gaat er nu gebeuren?

De startnotitie markeert de start van het project Deltaweg. In de eerste stappen wordt gedefinieerd welke omvang het project precies krijgt en wordt dit uitgewerkt naar een ontwerp. Vertrekpunt uit de eerdere onderzoeken is daarvoor een weg met twee rijstroken met bij voorkeur een middenstrook, waar nog steeds een maximum snelheid van 80 kilometer per uur zal gelden. Met voldoende ruimte voor calamiteitenverkeer en een vrij liggend fietspad aan de westzijde van de route.

Voor het kruispunt bij Goes en het kruispunt bij de Langeweg is de eerdere aanbeveling deze fors aan te passen, waarmee ook doorstroming sterk wordt verbeterd. Daarnaast wordt bekeken hoe de verkeerssituatie bij de Zandkreeksluis kan worden verbeterd. De maatregelen moeten een oplossing voor de verkeersveiligheidsproblematiek bieden op de route en ook de doorstroming bevorderen.

Planning

Naar verwachting nemen Provinciale Staten in juni 2024 een besluit over de voorgestelde startnotitie van Gedeputeerde Staten . Daarna wordt een projectteam gevormd en zal een projectplan worden gemaakt. Vervolgens komt er een ontwerp dat afgestemd zal worden met betrokken partijen en de omgeving. Dit gebeurt naar verwachting vanaf juni 2025. Daarna kan naar verwachting medio 2026 een besluit worden genomen over de uitvoering van het project. Zodra er voldoende financiële middelen zijn, kan de schop de grond in.  

Kosten

Wat de aanpak zal kosten is nog niet bekend. Dat hangt af hoe het wegontwerp en de verschillende onderdelen worden uitgewerkt. Binnen de gekozen variant kunnen er nog verschillende keuzes gemaakt worden. Naar verwachting zal de nieuwe route tussen de 58 miljoen en 135 miljoen euro kosten. Voor de eerste stappen is een voorbereidingskrediet aangevraagd van 2 miljoen euro.

Gedeputeerde Harry van der Maas: “Het is mooi dat we na een periode van onderzoek en gesprekken met belanghebbende partijen een start maken om de Deltaweg aan te pakken. Het beoogde maatregelenpakket is een forse verbetering voor de weggebruiker. De weg wordt veiliger en verkeer zal beter doorstromen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio