Gemeente Maastricht, Landmark Maastricht BV en Heineken Nederland BV zetten samen een ambitieuze stap in een gezamenlijke verkenning van het toekomstverhaal van de Bonbonnière. Vandaag onderschreven deze 3 partijen de intentie tot het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek naar het plan van Landmark Maastricht BV voor een nieuwe, duurzame herinvulling van deze cultureel-historische parel in de Maastrichtse binnenstad.
“Na enkele jaren van leegstand is dit een belangrijke opstap in het proces tot herinvulling van de Bonbonnière. Het is een ambitieus plan dat we het komend half jaar op haalbaarheid gaan toetsen”, aldus wethouder Alex Meij.
Een stukje Parijs met uitzicht op het Onze Lieve Vrouweplein
Hoge plafonds met omlijstingen van donker houtsnijwerk. De spiegelzaal, de Witte zaal, de Theaterzaal en het Grand café. Het geheel van de Bonbonnière vormde ooit een imposante place to be voor ontmoeting en culturele beleving in Maastricht. “Met alle betrokken partners willen we samen het gebouw opnieuw die verbindende rol van weleer laten spelen in het cultureel-maatschappelijke landschap van nu”, aldus wethouder voor Stedelijke Ontwikkeling en Cultuur, Frans Bastiaens.
Veelzijdig plan
Het veelzijdige plan van Landmark Maastricht BV zet onder meer in op presenteerpodia voor cultuurmakers, zowel amateurs als professionals, uit het brede palet aan podiumkunsten en voor cultuur mee-makers uit alle windstreken. “De beoogde actieve cultuurparticipatie draagt bij aan de uitvoering van onze Maastrichtse Cultuurvisie”, zo stelt wethouder Bastiaens.
Naast een culturele invulling behelst het initiatiefplan een horecagelegenheid en een woon/werkfaciliteit. De optelsom hiervan moet een zelfstandige, duurzame herinvulling en een rendabele exploitatie mogelijk maken. Afhankelijk van de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek, zal de initiatiefnemer aan de slag gaan met een finaal realisatieplan en zullen vervolgens parallel hieraan verdere afspraken in een vervolgovereenkomst worden uitgewerkt.
Duurzame herinvulling van de Bonbonnière
Net als de gemeente, draagt Landmark Maastricht BV de Bonbonnière een warm hart toe. De duurzame herinvulling beoogt o.a. de borging van de cultureel-maatschappelijke bestemming van de Bonbonnière en dit op een toegankelijke en inclusieve wijze, die past bij de behoeften en de mogelijkheden van deze tijd. Mededirecteur van Landmark Maastricht BV, Nienke Cliteur: “De Bonbonnière is uniek en kent vele historische uitd(r)agingen.
Door van de Bonbonnière weer een plek voor beleving te maken waar aandacht is voor het verleden en ruimte voor het nieuwe, willen we de Maastrichtenaar een gevoel van trots teruggeven. Makkelijk zal dat niet zijn, uitdagend zeker wel!”. “De Bonbonnière behoort tot de absolute parels van de Maastrichtse binnenstad”, vult Marc Hermans van MH1 Architecten aan.
Ook Heinenken betrokken bij initiatief
Ook de erfpachter van de Bonbonnière, Heineken Nederland BV, was betrokken bij het initiatief. Directeur Limburg Heineken, Martijn Wijnhoven: “Vanuit onze rol als brouwer en horecapartner erkennen wij de unieke rol die de Bonbonnière voor Maastricht kan vervullen. Wij zijn dan ook verheugd te kunnen ondersteunen en waar nodig te faciliteren om het gebouw weer op de kaart te zetten”.
“Een herinvulling van de voormalige schouwburg voegt ontegensprekelijk waarde toe aan Maastricht, de stad van verwondering en verbinding. De Bonbonnière verdient het om een toekomst tegemoet te gaan als nieuw cultureel icoon en ‘Landmark’ voor de stad Maastricht”, zo besluit mededirecteur van Landmark Maastricht BV, Gaston Verjans.