Zwolle krijgt unieke, groene ‘opgetilde straat’ over het spoor

Zwolle – In de toekomst is station Zwolle het groenste station van Nederland. Met het ontwerp van deze unieke brug komt die ambitie weer een stap dichterbij. De nieuwe brug wordt namelijk heel duurzaam gebouwd, er komt volop groen en er is zelfs plek voor water. In het ontwerp staat het gebruik en de beleving van Zwollenaren, bezoekers en reizigers voorop.

Passerelle

De kracht zit in de ruimte óp de passerelle, als een ultieme straat van de stad. De S-vorm van ruim 127 meter lang en 10 meter breed versterkt deze speciale beleving. Nergens anders in Nederland is nog zo’n duurzame ‘straat’ over het spoor gemaakt. In Zwolle start in 2023 de bouw van de eerste duurzame straat over het Zwolse spoor.

Van idee tot ontwerp

Het ontwerp voor de unieke loopbrug over het spoor is nu klaar om voor te leggen aan de Zwolse gemeenteraad. Begin dit jaar stelde de raad al het zogenoemde ‘Beeldkwaliteitsplan Passerelle’ vast. Hierin staat op hoofdlijnen hoe de brug er uit komt te zien. De schetsen die er toen waren zijn gedeeld met de stad en diverse betrokkenen. Zo vroeg men bijvoorbeeld aandacht voor de toegankelijkheid en de veiligheid. Reacties uit de stad hebben geleid tot een aangescherpt ontwerp. Dat is nu klaar voor besluitvorming.

Passerelle 1 © gemeente Zwolle - Regio Online
© gemeente Zwolle

Belangrijke verbinding in het nieuwe Zwolse centrum

De bijzondere loopbrug wordt de verbinding tussen de oude binnenstad en de Spoorzone, het vernieuwde gebied aan de andere kant van het spoor dat volop in ontwikkeling is. Het is een belangrijke aanjager van de ontwikkeling van de Spoorzone. De passerelle brengt in feite twee werelden bij elkaar. De 19e eeuwse stad met singels, een parkachtig Stationsplein en monumentale bomen. En de zuidzijde van het station waar zich een nieuw stadsdeel ontwikkelt met bedrijven, onderwijs, cultuur en in de toekomst ook meer woningen. Met deze nieuwe verbinding kunnen bezoekers, zonder OV kaart, van de ene naar de andere kant van het centrumgebied. Zo is het spoor straks niet langer een barrière, maar een uitnodiging om het Zwolse centrum te ontdekken.

Bomen, struiken en water

De loopbrug krijgt de uitstraling van een opgetilde straat met veel groen zoals bomen, struiken en ook water. Hierdoor wordt het ook een prettige plek om te verblijven. De basis van de brug is hout. Er wordt alleen beton gebruikt voor de fundering. Dit geeft de passerelle een duurzame warme en vriendelijke uitstraling.

Goed voor mens en milieu

De brug zelf wordt ook duurzaam door te kiezen voor duurzame materialen zoals hout. En dat maakt het ontwerp extra uniek. In bijvoorbeeld Scandinavië en landen als Duitsland en Oostenrijk wordt al veel met hout gebouwd. En nu ook in Zwolle. Wethouder Anker: “Deze brug krijgt dus niet alleen een duurzame uitstraling. Het hout zorgt er voor dat de brug zelf ook ontzettend duurzaam is. Door te kiezen voor hout als bouwmateriaal zorgt deze brug voor veel minder CO2 uitstoot dan als we een ander materiaal zoals beton zouden gebruiken waarbij bij de productie ervan CO2 vrijkomt”. 

Water en kunst

Water krijgt ook een belangrijke plek op de passerelle. Niet alleen omdat het de beplanting moet voeden, maar ook als beleving. Bezoekers kunnen het water echt zien en aanraken. Zo loopt overtollig regenwater deels zichtbaar weg via een speciale goot. Ook komt er een speciaal waterkunstwerk op het hoogste punt van de brug. Het idee is om kunstenaars te vragen om van ‘de bron’ die nodig is om de beplanting water te geven een speciaal object te maken dat de beleving van de passerelle vergroot.

Snel oversteken of even ontspannen

Leuk detail is dat uit historie blijkt dat 100 jaar geleden op dezelfde plek als nu, ook een ‘passerelle’ was. “De nieuwe brug biedt iets unieks. Het wordt écht een opgetilde straat”, legt wethouder Anker enthousiast uit. “De wandelaar kan straks via verschillende paden over deze brug. Heb je haast dan neem je de snelle route om naar je bus of je werk- leerplek te lopen. Maar heb je meer tijd of wil je afspreken met iemand, dan zijn er ook fijne plekken waar je lekker kunt zitten of uit te kijken over het spoor. We houden uiteraard ook rekening met de (sociale) veiligheid. De brug wordt ook open en overzichtelijk ingericht en er komt goede verlichting voor de in de avond en nacht. Net als bij een echte straat.”

Landelijke overheid draagt bij

Voor gemeente Zwolle en ProRail was een duurzame brug een vereiste. ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stellen een subsidie beschikbaar van één miljoen euro. Deze heeft als doel het realiseren van klimaat neutrale en circulaire infrastructuur.

Daarnaast wordt de passerelle mede mogelijk gemaakt dankzij geld uit de RegioDeal. Dit is een bijdrage van het Rijk om de brede welvaart in de regio te stimuleren.

Ontwerpteam

Een ontwerpteam met daarin verschillende expertises heeft gewerkt aan de brug. Het ontwerpteam bestond uit medewerkers van gemeente Zwolle, ProRail, architectenbureau Karres en Brands, ingenieursbureau ipv Delft en Miebach, een ingenieursbureau uit Duitsland gespecialiseerd in houtbouw.

Passerelle 3 © gemeente Zwolle - Regio Online
© gemeente Zwolle

Vervolgstappen

Als de raad heeft ingestemd met het ontwerp voor de loopbrug over het spoor, volgt de aanbesteding voor de bouw. De constructie boven het spoor en de trappen worden door ProRail aanbesteed. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanbesteding van de inrichting van de openbare ruimte op de brug. Dat wil zeggen, het groen, de bestrating en de bankjes.

De planning is dat in december 2022 het gebouw dat naast het stationsgebouw staat, gesloopt wordt. Op deze plek (aan de noordkant van het station) komen namelijk straks de trappen van de brug. De bouw van de passerelle kan dan starten in 2023. Meer informatie over de loopbrug over het spoor www.zwolle.nl/passerelle 

Spoorzone Zwolle

De Spoorzone is de poort van en naar Nederland. Het tweede spoorknooppunt van Nederland is dé aanjager van de grootste ontwikkellocatie van Regio Zwolle. Met in het hart straks het groenste station van Nederland. De komende jaren ontwikkelt het gebied rondom het station van Zwolle zich tot een innovatieve, creatieve hotspot van en voor Regio Zwolle. Het wordt een plek waar mensen wonen, ondernemen, leren, innoveren, ontmoeten en leven. Met volop kruisverbanden tussen grote en kleine bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen. Hier ligt een unieke kans om leefkwaliteit in de regio te versterken, de sociale kracht te vergoten en de economie te vernieuwen. 

Vervolgstappen

Als de raad heeft ingestemd met het ontwerp voor de loopbrug over het spoor, volgt de aanbesteding voor de bouw. De constructie boven het spoor en de trappen worden door ProRail aanbesteed. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanbesteding van de inrichting van de openbare ruimte op de brug. Dat wil zeggen, het groen, de bestrating en de bankjes.

De planning is dat in december 2022 het gebouw dat naast het stationsgebouw staat, gesloopt wordt. Op deze plek (aan de noordkant van het station) komen namelijk straks de trappen van de brug. De bouw van de passerelle kan dan starten in 2023. Meer informatie over de loopbrug over het spoor www.zwolle.nl/passerelle 

Spoorzone Zwolle

De Spoorzone is de poort van en naar Nederland. Het tweede spoorknooppunt van Nederland is dé aanjager van de grootste ontwikkellocatie van Regio Zwolle. Met in het hart straks het groenste station van Nederland. De komende jaren ontwikkelt het gebied rondom het station van Zwolle zich tot een innovatieve, creatieve hotspot van en voor Regio Zwolle. Het wordt een plek waar mensen wonen, ondernemen, leren, innoveren, ontmoeten en leven. Met volop kruisverbanden tussen grote en kleine bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen. Hier ligt een unieke kans om leefkwaliteit in de regio te versterken, de sociale kracht te vergoten en de economie te vernieuwen. Bekijk alle info op www.zwolle.nl/spoorzone

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Nieuwe impuls voor Zwembad de Veldkamp

Wezep - Het college van B&W heeft Sportfondsen Oldebroek BV benoemd als exploitant van het zwembad en stelt de gemeenteraad voor om hiervoor de...

Kinderen van de Looschool presenteren plan skatepark aan burgemeester

Oldebroek - Vorige week maandag bezocht burgemeester Tanja Haseloop-Amsing de kinderen van groep 7/8 van de Looschool. Samen met twee leden van Klankbordgroep ’t...

Beleef de Nacht van de Nacht op 30 oktober!

Op zaterdagavond 30 oktober is alweer de 17e editie van de landelijke Nacht van de Nacht. In heel Overijssel worden activiteiten georganiseerd waarbij de beleving...

Wat vind jij van de Dorpsstraat en Zwolseweg in Heino? Laat het ons weten!

Heino - De Zwolseweg en Dorpsstraat in Heino zijn aan onderhoud toe. Er zijn verschillende opgaven, zowel groot als klein. Denk bijvoorbeeld aan opgaven...

Geen schapen op de dijk tijdens stormseizoen

Zwolle - Het beweidingsseizoen voor schapen op dijken in het gebied van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) is afgelopen. Het stormseizoen is begonnen en...

DwarsdoorSalland het nieuwe wandelplatform van een mooie streek

DwarsdoorSalland is een nieuw wandelplatform. Op de site staan acht wandelingen gepubliceerd, maar de makers achter de site geven aan dat dat nog maar...

Opening schoolbibliotheek CBS Shalom 

Vriezenveen - ‘De Bibliotheek op School’ op beide locaties van CBS Shalom in Vriezenveen, is in de Kinderboekenweek feestelijk geopend. Onder aanvoering van...

Nomineer nu jouw Goudhaentje!

Raalte - Het is weer mogelijk om een initiatief of project te nomineren voor een Goudhaentje. Iedere inwoner kan een initiatief of project aandragen...