Krimpen a/d Lek – Dinsdag is er een start gemaakt met de herinrichting van de hoofdstraat in krimpen a/d Lek. Een levensader en doorstroming van het dorp, waar nu maar deels gebruik van gemaakt kan worden. De gemeente vond het belangrijk om de herinrichting vast door te voeren, omdat de weg verslechterde en de resterende nieuwbouw op zich laat wachten.
Dit betekend aanpassingen door het dorp heen. Een omleiding van de buslijn en het verkeer is het gevolg. Maar is de rest van het dorp daar op berekend?
Er staan verkeersregelaars aan beide kanten van de opgebroken weg. En zij staan er niet voor niets.
Mensen lijken in hun haast geen oog te hebben voor bebording en willen het bord ‘verboden in te rijden’ nog wel eens over het hoofd zien. Vooral de wat oudere bestuurder schijnt nogal wat in de war te raken van al de veranderingen en alle borden volgens de verkeersregelaar. “Er zijn mensen die parkeren voor het cultuurhuis en dan via de parkeerplaats voor Albert Hein de Hoofdstraat in draaien, tegen de richting in. Die ik dan weer terug moet sturen”, zegt hij.
Auto’s en fietsers gaat niet samen op de open rijstrook. Daar is het te smal voor, vandaar dat voor de fietsers ook en kleine omleiding is, wat voor de fietsers ook niet helemaal duidelijk is, door het bord dat aangeeft dat fietsers richting winkels moeten afstappen. Wat doe je dan wanneer je niet naar de winkels hoeft, dan rijd je recht door.
Dat lijkt logisch. Gelukkig is daar dan de verkeersregelaar die de fietsers de juiste kant op stuurt.
Hoewel het laatste stuk toch de weg moet worden genomen.
Ondanks dat het een hectische situatie is, vinden de verkeersregelaars het hier veiliger dan op de snelweg te moeten staan. Mensen zijn eigenwijs en doen hun eigen ding. ‘Het lijkt wel of sommige mensen niet begrijpen waarom je daar staat.’
De bewoners van de Jan Steenstraat die aan de Hoofdstraat grenst, kunnen de straat niet in of uit en mogen daarom omrijden over Weltevrede en Klein profijt en mogen tijdelijk via het fietspad over de fietsbrug. Dit geeft soms wel verwarring bij de fietsers die niet door hebben dat er een situatie is veranderd.
Het verkeer wat via de Hoofdstraat richting de provinciale weg wil, wordt omgeleid via Koningin Julianastraat, Florastraat en Schepenstraat. Maar wie de weg weet, sluipt tussendoor via de Schoolstraat, wat een woonerf is met wegversmallingen.
Langs de Julianastraat bevind zich ook de school. “Tijdens het in- en uitgaan van de school is het normaal al een ellende”, verteld een moeder, “maar nu, met nog meer verkeer en veel vrachtwagens is het helemaal een chaos”. En dat blijkt ook wanneer om 15.15u de school uit gaat. Een stroom van auto’s staat klaar om de schoolkinderen op te vangen. Veel moeders en kinderen zijn op de fiets en een deel is lopend. Wanneer de school uit gaat, zwermt iedereen alle kanten op. Met levens gevaarlijke situaties van moeders die de deur van de auto aan de wegzijde wagenwijd open houden om hun kind, die niets anders ziet dan die open deur, in te laten stappen.
Er komen op dit tijdstip ook veel vrachtwagens langs, waarvan de chauffeurs ziet denken van ‘hoe kom ik daar door zonder schade aan te richten’.
Er zijn fietsende kinderen die netjes hun hand uitsteken, maar vervolgens zonder omkijken linksaf slaan. De versmalling in de weg, geeft alleen maar meer gevaar, omdat elkaar passeren tussen alle fietsende en lopende mensen en kinderen door een hele opgave blijkt. Dit kruispunt met de versmalling is oorspronkelijk bedoeld voor meer veiligheid, maar in de praktijk blijkt het vooral onveiligheid te geven.
Een vader verteld dat de ouders zo graag een veilige oversteekplaats zouden willen. “Met op dit moment, tijdens de extra drukte, misschien klaar-overs, maar een zebrapad , bijvoorbeeld bij de versmalling, zou al een hele verbetering zijn”, zegt hij.
“Veiligheid is voornamelijk een stuk eigen verantwoording. Wie niet met de auto hoeft, zou beter gaan fietsen of lopen. En kinderen laat je niet in of uitstappen aan de weg kant” vervolgt hij.
Fietsers, zowel volwassenen als kinderen, rijden breed van de stoep af de weg op, gebruikmakend van de halve weg. Waardoor auto’s moeten remmen. Maar kinderen zijn nu eenmaal onberekenbaar.
Ouders zijn het eens dat er tijdens de extra drukte op de Julianastraat best wat aan de veiligheid langs de school gedaan mag worden.
De vrachtwagens houden overigens netjes rekening met het onstuimige gedrag van de kinderen en rijden heel voorzichtig.
De werkzaamheden zullen nog wel even duren. Wanneer de eerste fase klaar is en de andere helft van de weg gedaan moet worden, wordt de boel omgedraaid.
In de zomervakantie dit jaar wordt de asvaltlaag tussen de Bilderdijkstraat en Expeditiestraat aangebracht. Dit duurt drie dagen en dan wordt het doorgaande verkeer in beide richtingen omgeleid. Door alles in fasen uit te voeren, blijft het centrum van Krimpen a/d Lek bereikbaar, aldus de gemeente.
Volgens Ria Boere, wethouder in het college van B&W, is overlast helaas niet te voorkomen, maar doet men er alles aan om de overlast tot een minimum te beperken.
U kunt de ontwerpen van de plannen bekijken op www.krimpenerwaard.nl/hoofdstraat.