Pakket kwijt na Black Friday, wat nu?

Black Friday wint steeds meer aan terrein in Nederland. Dat levert veel aankopen en pakketten op. De van oorsprong Amerikaanse dag die traditioneel na Thanksgiving volgt, is ontstaan omdat veel werknemers op die vrijdag een vrije dag hebben. Black Friday wordt gezien als de start voor het doen van aankopen voor de feestdagen. Winkelketens spelen hier graag op in met de meest spectaculaire aanbiedingen en kortingen, waardoor het letterlijk zwart van de mensen ziet in de winkels.

Gigantische sales

Nederlandse winkels, zowel on- als offline, nemen Black Friday over en bieden gigantische sales aan om klanten naar de (web)winkel te lokken. Die reusachtige stroom aan bestellingen zorgt er echter voor dat de pakketdiensten overuren draaien. Het kan daarom gebeuren dat een pakket kwijtraakt. Welke stappen kun je als consument ondernemen als je bestelling nooit is bezorgd? We bespreken het juridisch advies in deze blog.

Contact opnemen met de webshop bij kwijtgeraakt pakket

Helaas komt het voor dat bestellingen niet worden geleverd, vooral als de bezorgdiensten een enorme hoeveelheid pakketten te verwerken hebben. Dit kan echter vervelende consequenties hebben voor de consument, met name als je het bestelde product voor een bepaalde datum nodig hebt. De webwinkel is te alle tijden verantwoordelijk voor een correcte en tijdige bezorging van je bestelling. Als een pakket kwijt is, dienen zij dan ook een geschikte oplossing aan te bieden.

Hoe webshops reageren op een zoekgeraakt pakket varieert. De ene webshop vraagt je vijf dagen te wachten in de hoop dat het pakket alsnog geleverd wordt, terwijl de andere webwinkel meteen een nieuw pakket naar je toezendt. De webwinkel moet in elk geval contact opnemen met het postbedrijf, aangezien zij een overeenkomst met het postbedrijf hebben afgesloten.

Onderzoek bij het postbedrijf

Reageert de webshop op geen enkel verzoek of wil het bedrijf geen contact opnemen met de postbezorger? In de meeste gevallen maken webshops gebruik van PostNL of DHL. In dat geval kun je contact opnemen met het postbedrijf om uit te vinden of het pakket te traceren is. Het is dan ook altijd aan te raden om gebruik te maken van track en trace, met name bij een grote of dure aankoop. Als het pakket bij het distributiecentrum is aangekomen, kan het postbedrijf een onderzoek starten om het pakket te traceren. Als dit echter niet lukt, verwijzen ze je door naar de webshop.

Aankoop terugsturen op basis van wettelijk herroepingsrecht

Zodra je een bestelling hebt geplaatst bij een webwinkel, heb je veertien dagen het recht om het bestelde artikel terug te sturen. Dit zogenoemde wettelijke herroepingsrecht geldt ook wanneer je het product nog niet op de deurmat hebt ontvangen. Belangrijk is wel om hierbij aan te geven dat het om webshops binnen de Europese Unie gaat. Om gebruik te maken van je wettelijke herroepingsrecht stuur je een aangetekende brief of e-mail waarin je aangeeft dat je de koopovereenkomst ontbindt en binnen een periode van veertien dagen het aankoopbedrag teruggestort wilt krijgen.

Wat te doen als je het pakket alsnog wilt ontvangen?

Is je pakket kwijtgeraakt, maar wil je alsnog die speciale designer schoenen of unieke tas ontvangen? Schrijf in dat geval een aangetekende brief of e-mail naar de webwinkel waarin je ze twee weken de gelegenheid geeft om alsnog het gewenste artikel bij je te bezorgen. Geeft de webshop echter nog steeds niet thuis, dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Thuiswinkel of de Geschillencommissie Webshop.

Een pakket besteld op Marktplaats

Als je een aankoop doet bij een particulier op bijvoorbeeld Marktplaats, beschik je over veel minder rechten dan bij het plaatsen van een bestelling bij een webshop. Het consumentenrecht is namelijk niet geldig op een particuliere aankoop. Als een pakket kwijt raakt na een tweedehands aankoop op Marktplaats, hangt het van de advertentietekst af wat je rechten als consument zijn. Staat in de advertentie vermeld dat de verkoper het artikel bezorgt of verzendt, dan draagt diegene het risico op een correcte bezorging.

Dit betekent dat de verkoper in dat geval het artikel opnieuw dient te verzenden of het aankoopbedrag moet terugstorten. Geeft de advertentie aan dat je het product moet ophalen, dan draag jij als koper het risico voor een goede bezorging. Als belangrijke kanttekening geldt wel dat bij professioneel handelende particulieren of bedrijven die producten aanbieden op Marktplaats wél het consumentenrecht van toepassing is!

Aandachtspunten voor een betrouwbare webwinkel

Voordat je een bestelling bij een webshop plaatst, is het van belang om op een aantal aandachtspunten te letten. Tussen de duizenden betrouwbare webwinkels bevinden zich namelijk fraudeurs die consumenten proberen op te lichten. Onderzoek bijvoorbeeld of er op de website een Thuiswinkel Waarborg logo te vinden is, of de website een bestaand adres en werkend telefoonnummer heeft vermeld en/of de onderneming over een ondernemingsnummer beschikt. Controleer ook of een veilige manier van betalen mogelijk is en/of de webwinkel over goede recensies van andere gebruikers beschikt. Voorkomen van oplichting scheelt immers een nare afloop.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio