4.2 C
De Bilt

‘Investeren in veilige fietsinfrastructuur loont’, bepleit Veilig Verkeer Nederland bij overheden

Nederland is fietsland nummer één en dat moet zo blijven. We mogen trots zijn op onze fietsinfrastructuur en het is zaak dat overheden hierop blijven investeren. Zeker met de forse toename van het aantal e-bikes die met een hogere snelheid gebruik maken van de Nederlandse fietsinfrastructuur. Het uitbreiden van het netwerk van vrijliggende fietsinfrastructuur geniet de voorkeur, omdat hiermee een scheiding wordt aangebracht met het gemotoriseerde verkeer.

In het kader van de Provinciale Statenverkiezingen is het volgens Veilig Verkeer Nederland belangrijk om te kiezen voor de politieke partijen die het beste voor hebben met het blijvend verhogen van de verkeersveiligheid voor de fietser. Uit een onderzoek in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 onder 1.000 kiesgerechtigden bleek dat 57% het belangrijk vindt dat de politieke partij waarop gestemd wordt nadenkt over de verkeersveiligheid.

Fietsinfrastructuur

Nederland beschikt over ruim 23 miljoen fietsen en ruim 38 duizend kilometer aan fietsinfrastructuur. “Fietsen wordt ons net als zwemmen met de paplepel ingegoten. Het balanceren op twee wielen is ons verre van vreemd en dat moet zo veilig mogelijk gebeuren. Die veiligheid heb je grotendeels zelf in de hand en veilige fietsvoorzieningen zijn en blijven een absolute noodzaak. En in dat laatste kan alleen de politiek het verschil maken”; aldus VVN woordvoerder Rob Stomphorst.

Focus op gedrag, gezondheidsvoordelen en kwetsbaarheid

Van de 582 verkeersdoden in 2021 hebben de fietsers een te groot aandeel. Maar liefst 207 fietsers kwamen om in het verkeer en twee derde hiervan bestond uit ouderen. Bij deze groep gaat het deels om eenzijdige ongevallen bij het op- en afstappen die ontstaan als gevolg van evenwichts-problemen die op latere leeftijd kunnen optreden. De omvang hiervan is echter onbekend. Van de fietsslachtoffers in 2021 reden er 80 op een e-bike of een speed-pedelec.

Ruim twee derde – 71% – van het jaarlijkse aantal van de naar schatting 6.800 ernstig verkeersgewonden in Nederland is een fietser. Het overgrote deel daarvan raakt gewond in een ongeval waarbij geen motorvoertuig is betrokken. Ruim de helft van de ernstig verkeersgewonden is 60 jaar of ouder, een op de zes (17%) is 80 jaar of ouder. Fietsen is echter wel een gezonde bezigheid die we allemaal tot op vergevorderde leeftijd veilig willen blijven uitvoeren. De VVN Opfriscursus Fiets wordt regelmatig in gemeenten georganiseerd en is een voorbeeld van de wijze waarop VVN zich inzet om de fietser veilig te laten blijven deelnemen aan het verkeer. 

Onveilige verkeerssituaties melden bij het VVN-Participatiepunt

Verkeerssituaties die door belanghebbenden als gevaarlijk worden ervaren kunnen altijd worden gemeld bij het VVN-Participatiepunt. Een online platform waar bewoners meldingen van verkeersonveilige situaties kunnen maken die zij ervaren in hun directe woonomgeving. Om deze vervolgens op basis van advies van Veilig Verkeer Nederland in constructief overleg met melders en gemeente of provincie op te lossen.  

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio