Bijna de helft van de werkgevers verwacht dat er een verschuiving plaats gaat vinden in welke vaardigheden belangrijker worden bij hun werknemers. Dat blijkt uit het UWV-werkgeversonderzoek. Naast vakkennis, gaan werkgevers vooral inzetten op personeel dat beschikt over digitale vaardigheden, probleemoplossend vermogen en communicatieve vaardigheden. Een deel van de werkgevers gaat hier ook actief op werven. Werkgevers verwachten ook steeds meer dat het zittend personeel beschikt over deze kwaliteiten. Voor het deel dat hier nog niet over beschikt gaan bijna alle werkgevers scholing inzetten om deze vaardigheden aan te leren.
Arbeidsmarktadviseur Frank Eskes van UWV: ‘De arbeidsmarkt veranderd continue, maar de laatste jaren door automatisering en digitalisering veel sneller. Bij veel banen waar dit vroeger niet belangrijk was bestaat nu een digitale component. Denk bijvoorbeeld aan automonteurs die nu ook de boordcomputer moeten kunnen repareren, of docenten die werken met laptops in de klas. Omdat het werk veranderd, zoeken werkgevers nu ook andere kwaliteiten bij werknemers. ‘
Meer focus op soft skills
De arbeidsmarkt veranderd en daarmee ook het werk. Automatisering en digitalisering spelen hierin een grote rol. 47% van de werkgevers verwacht dat digitale en vaktechnische vaardigheden, maar ook communicatieve kwaliteiten of klantgerichtheid steeds belangrijker gaan worden in het werk. In het onderzoek geven werkgevers ook aan dat zij in de werving van nieuw personeel extra gaan letten op de aanwezigheid van deze kwaliteiten. Werkgevers zeggen vooral te letten op vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen (30%), communicatieve kwaliteiten (29%), klantgerichtheid (28%) en samenwerken (27%).
Frank Eskes: ‘Uit eerder onderzoek van UWV blijkt dat 7 op de 10 werkgevers de afgelopen 2 jaar personeel hebben aangenomen dat niet helemaal voldoet aan de functie-eisen. Werkgevers geven daarbij aan dat zij het belangrijker vinden dat kandidaten beschikken over de juiste vaardigheden en vakkennis dan dat zij beschikken over specifieke werkervaring of diploma’s. ‘
Omscholing wordt steeds belangrijker
Werkgevers letten niet alleen in de werving op deze vaardigheden, maar kijken ook of zittend personeel over de kwaliteiten beschikt die nodig zijn om het veranderende werk aan te kunnen. Van de werkgevers die verwachten dat bepaalde vaardigheden belangrijker worden stelt 92% daarom huidige werknemers te willen om- of bijscholen. Iets minder dan de helft (43%) verwacht (ook) nieuw personeel aan te gaan nemen om ervoor te zorgen dat de benodigde kwaliteiten voldoende aanwezig zullen zijn. Dit kan in een krappe arbeidsmarkt lastig zijn.