7.6 C
De Bilt

Grote zorgen over uitval treinen in regio Arnhem-Nijmegen

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen heeft grote zorgen over de uitval van treinen in de regio Arnhem-Nijmegen. Sinds 2 november 2021 zijn er meerdere treinen geschrapt door ProRail, door een tekort aan verkeersleiders. “Dit is natuurlijk slecht voor de bereikbaarheid van onze regio”, zo uit Harriët Tiemens, directeur van de Groene Metropoolregio, haar zorgen. “Er is kort geleden nog een mooie stap vooruit gezet in de dienstregeling Nijmegen-Amsterdam/Schiphol, maar deze uitval van treinen is een flinke stap terug.”

Geen treinen is slecht voor regio

Geen treinen tussen Utrecht en Arnhem, het kwam de afgelopen week meerdere dagen en uren voor. De oorzaak is een tekort aan verkeersleiders bij ProRail. De spoorbeheerder werkt naar eigen zeggen aan een oplossing, maar het zal tot einde 2023 duren voordat het tekort is weggewerkt. De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen maakt zich hier grote zorgen over. “Het mag duidelijk zijn dat de bereikbaarheid van onze regio verslechtert door de uitval van treinen. Ook omdat er geen vervangende bussen worden ingezet. Mensen moeten omreizen via Den Bosch, wat veel extra reistijd kost”, zegt Harriët Tiemens, directeur van de Groene Metropoolregio.

Onvoorspelbaarheid door uitval

Waar Tiemens ook zorgen over heeft, is de onvoorspelbaarheid van de uitval. “Afgelopen week reden op meerdere dagen geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Dit werd pas een dag van tevoren bekendgemaakt, wat voor reizigers natuurlijk heel frustrerend is. Zij hebben hierdoor maar kort de tijd om na te gaan of ze eerder van huis kunnen gaan of dat ze een alternatief vervoermiddel moeten zoeken.”

De herhaalde uitval van treinen kan er ook toe leiden dat sommige mensen dan maar de auto nemen in plaats van de trein. Tiemens: “Het is natuurlijk heel vervelend als je er niet op kunt rekenen dat je gewoon de trein kunt pakken. Als je ook een auto voor de deur hebt staan, dan begrijp ik dat je, nu er veel treinen uitvallen, voor de zekerheid van de auto kiest. Wat uiteraard weer zorgt voor extra drukte op de weg, meer CO2-uitstoot enzovoort.”

Van een stap vooruit naar een stap terug

Het is volgens Tiemens extra zuur dat dit gebeurt nog geen twee maanden nadat NS is gestart met het testen van zes intercity’s per uur tussen Nijmegen en Amsterdam-Schiphol. “Van vier intercity’s per uur naar zes intercity’s per uur; dat is natuurlijk een geweldige stap vooruit voor de bereikbaarheid van en leefbaarheid in onze regio. Dat nu treinen uitvallen op juist dit traject, is dan natuurlijk een teleurstellende stap terug voor ons.”

Hoe verder?

Hoe nu verder? Tiemens: “Uiteraard hebben wij ook contact gezocht met ProRail hierover. De spoorbeheerder heeft aangegeven naar een oplossing te zoeken. We hopen dat die oplossing er snel komt.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio