8.3 C
De Bilt

Maatschappelijke diensttijd (MDT) als vak voor eerstejaars studenten van Astrum College

In februari 2023 introduceert het Astrum College in Velp het vak Maatschappelijke Diensttijd (MDT) als onderdeel van hun lesprogramma voor alle eerstejaars mbo-studenten van Zorg en Welzijn niveau 2. Deze leerlingen krijgen gedurende 20 weken 2 uur per week les van Patrick Kleisterlee, dorpscoach Jeugd bij Incluzio Rheden en MDT Young Leaders-trainer in de gemeente Rheden. Studenten gaan onder leiding van Kleisterlee een zelfgekozen lokaal maatschappelijk project bedenken, opzetten en uitvoeren. Na afronding van het project krijgen zij een erkend Young Leaders certificaat.

Studenten van het Astrum College ontdekken en benutten zo hun talenten én doen iets voor de mensen in hun buurt. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een reeks straatbarbecues op verschillende plekken in de wijk, het opzetten van een jongerentoezichtsteam, het organiseren van een sporttoernooi, het aanpakken van de plastic soep in de natuur of het helpen van ouderen in de buurt. Bijna alles kan. Studenten kiezen zelf welk project het beste bij hen past.

MDT in het vakkenpakket

Bij het vak MDT wordt in de eerste tien weken gewerkt aan de individuele ‘ik’. Studenten onderzoeken wie ze zijn, hoe ze zijn geworden zoals ze zijn en waar hun talenten en krachten liggen. Zo gaan ze bijvoorbeeld aan de slag met thema’s als Mijn Leerpad en Groepsdruk.

In de tweede helft van het semester wordt per klas in twee groepen een maatschappelijk project bedacht, uitgewerkt en uitgevoerd. Hierbij krijgen zij vanuit MDT een budget, gefinancierd uit de ZonMW subsidie, om projectmaterialen te bekostigen. Jongeren ontdekken dus over zichzelf, krijgen eigenaarschap en leren sociale verantwoordelijkheid te nemen.

Lopend MDT-traject met jongeren uit de wijk

In oktober 2022 is al een MDT-traject gestart met een groep jongeren uit Velp-Zuid. Dat traject is inmiddels vergevorderd, de jongeren hebben hun projectplan staan en moeten deze presenteren aan Kleisterlee en een aantal betrokken genodigden.

Argumenten leren verwoorden

Onderdeel van het MDT-traject is debatvoering, zodat zij hun argumenten voor hun projectplan goed kunnen verwoorden en presenteren. Een van de deelnemers, Tudor,  vertelt hierover: “Van nature ben ik introvert. Debatteren is daarom ook niet mijn sterkste punt. Ik vind het fijn om lang na te denken voordat ik iets zeg en bij een debat gaat dat moeilijk. Het debat bij deze Young Leaders training is mij echter goed bevallen. De sfeer was fijn en ik kreeg het gevoel dat ik echt mijn gespreksvaardigheid kon verbeteren.”

Oefendebat

Tudor refereert aan een oefendebat afgelopen november, waar ook Ronald Ter Hoeven, wethouder van onder andere Jeugd in de gemeente Rheden, bij aanwezig was. Deelnemer Morris vult aan: “Ik vond het interessant. Vooral nu ik op HBO zit, merk ik dat het beargumenteren van je mening erg belangrijk is. Bovendien moet je ook naar jouw standpunt kunnen kijken vanuit meerdere perspectieven. Ik vond het ook fijn dat de jeugdwethouder aanwezig was, zodat hij ons kon bijsturen in hoe we onze argumenten presenteerden.” Bij goedkeuring van hun plan gaan de jongeren over tot de daadwerkelijke uitvoering in de wijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio