Station Delft Campus: eerste energieneutrale station in Nederland

Station Delft Campus is sinds maandag 20 december officieel in gebruik voor reizigers. Het eerste energieneutrale station in Nederland is daarmee een feit. Het station wekt net zoveel energie op als dat het verbruikt. Het biedt daarbij hoogwaardig openbaar vervoer aan het fors groeiend aantal reizigers in de regio. Station Delft Campus is klaar voor de economie van de toekomst.

Energieneutrale station

Station Delft Campus is volledig vernieuwd met twee nieuwe perrons, vier nieuwe liften en een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Ook de entree is vernieuwd. Opvallend is de nieuwe perronkap bestaande uit zonnepanelen, dat net zoveel energie opwekt als dat het verbruikt.

Trots

Stephan Brandligt, wethouder duurzaamheid: “Ik ben enorm trots dat wij hier in Delft het eerste energieneutrale station van Nederland in gebruik mogen nemen. In 2050 wil Delft een energieneutrale stad zijn, dit station is een prachtige stap in die richting.”

Ook Ans Rietstra, directeur dagelijkse operatie bij ProRail, is blij met deze ontwikkeling: “Onze ambitie is om in 2030 net zoveel stroom zelf op te wekken als dat we gebruiken. Dit doen we stap voor stap. Met de aanleg van zonnedaken op onze stations en zonnepanelen op geluidsschermen. Station Delft Campus maakt onze ambitie voor energieneutrale stations mooi zichtbaar.”

Ontwikkeling stationsgebied

“Ook het gebied rondom het station is volop in ontwikkeling”, vertelt wethouder Brandligt: “Het nieuwe station is onderdeel van de gehele gebiedsontwikkeling in Schieoevers. Werken en wonen, leren en maken, denken en doen komen hier straks samen. Het stationsgebied wordt zo een aantrekkelijke, levendige bestemming en verblijfsplek. We werken hierbij nauw samen¬†met de TU Delft en onze andere partners in het gebied.”

Duurzame mobiliteit

“Het vernieuwde station verbetert de verbinding en bereikbaarheid met de TU Delft en de bedrijven en wijken in de directe omgeving”, vervolgt wethouder mobiliteit Martina Huijsmans. “Bij de ontwikkeling van Schieoevers zetten we in op een duurzaam mobiliteitssysteem. Minder gebruik van de auto en een lage parkeernorm. Dat kan alleen als er hoogwaardig openbaar vervoer beschikbaar is voor de reiziger. Dat is ook echt nodig. We verwachten dat het aantal reizigers op dit station de komende 10 jaar verdubbelt.”

Van twee naar vier sporen

Het verbouwde station houdt daarom rekening met de aanleg van twee extra sporen. De NS heeft de ambitie om In de dienstregeling van 2025 elk uur zes sprinters over vier sporen te laten rijden. Nu rijden er nog in beide richtingen vier sprinters per uur. Reizigers hoeven dan nooit langer dan 10 minuten op een trein te wachten.

Economie van de toekomst

Het nieuwe energieneutrale station Delft Campus ligt in het hart van de metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het is hiermee een belangrijk kruispunt van verkeersstromen. “Op het station is het een komen en gaan van mensen. Denk aan studenten en medewerkers van de TU Delft en bedrijven in de omgeving. De economie van de toekomst krijgt hier echt een gezicht”, aldus Igor Bal, plv. portefeuillehouder OV-ontwikkeling. “En dit is pas het begin. Door de aanleg van twee extra sporen kunnen reizigers straks razendsnel van Leiden naar Dordrecht, en hebben zij een goede aansluiting op het openbaar vervoer netwerk in de hele regio.”

1 REACTIE

  1. Beste mensen, noem het station Delft Campus a.u.b. NOOIT energieneutraal. Er zitten veel te veel denk- en designfouten in het totale concept, zoals de pikdonkere overkapping die extra sterke verlichting nodig maakt. De ‘duurzaam’ opgewekte energie van zonnepanelen wordt zo direct verkwist aan onnodig sterke verlichting. Bovendien zorgt de overkapping met zonnepanelen maar beperkt voor beschutting. En de donkere constructie veroorzaakt opwarming van de omgeving en dus de aarde. Schilder de overkapping en de pilaren liever in lichte kleuren.
    Het station heeft ook spectaculaire en goede kenmerken. Maar er zijn teveel voorbeelden van windowdressing en denkfouten. Met de kap van bomen en de verstening van het hele gebied doe je de aarde en mensheid geen plezier. Met planten in bakken (in plaats van de grond) belast je per saldo ook het milieu. De jarenlange constructie van het station gaat gepaard met enorm energieverbruik, luchtvervuiling, CO2-uitstoot en grondstoffenverbruik. Al die milieubelasting zal NOOIT gecompenseerd worden met de opbrengst van de zonnepanelen. Het is nu aan de opdrachtgevers, ontwerpers, bouwers, eigenaren en exploitanten om te bewijzen dat het station daadwerkelijk energieneutraal is. Hoeveel energie is er gebruikt om (alleen al) de zwarte overkapping te produceren en plaatsen? Hoeveel energie produceren de zonnepanelen? Hoe hoog zijn de onderhouds- en schoonmaakkosten en wat zijn daarvan de (energie)kosten? Wat is dan de terugverdientijd van de zonnepanelen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio