Publiekszaken centraal in Huis van Cultuur en Bestuur

Hoogezand- Inwoners kunnen vanaf 12 juli 2021 voor alle gemeentelijke dienstverlening op het gebied van Publiekszaken terecht bij het nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur in Hoogezand. De gemeente Midden-Groningen kiest voor één centrale locatie voor het bestuur, de ambtelijke organisatie en de dienstverlening. Hiermee geeft de gemeente een vervolg aan de keuze die de gemeenteraden van de voormalige herindelingsgemeenten (Slochteren, Menterwolde en Hoogezand-Sappemeer) in 2017 hebben gemaakt.

Huis van Cultuur en Bestuur voor de inwoners

Door Publiekszaken op één centrale plek te huisvesten kan de gemeente efficiënter werken en kan de gemeente veel ruimere openingstijden bieden dan nu het geval is. Het is straks bijvoorbeeld ook mogelijk om op meerdere avonden een afspraak te plannen. Door de verruimde openingstijden is de gemeente nog beter bereikbaar en sluit de gemeente beter aan bij de behoefte van de inwoners.

Publiekszaken op één locatie

De dienstverlening van Publiekszaken bestaat niet alleen uit het aanvragen en verstrekken van paspoorten, rijbewijzen, reisdocumenten enzovoorts. Ook de burgerlijke stand maakt hiervan deel uit: voor het doen van aangifte van geboorte, overlijden, huwelijk, het aanvragen van vergunningen, het melden van verhuizingen, naturalisatie en dergelijke kunnen inwoners straks in Hoogezand terecht.

Nu nog dienstverlening vanuit 3 locaties

Op dit moment wordt de dienstverlening nog vanuit drie locaties geleverd, waarbij de dienstverlening burgerlijke stand centraal vanuit Slochteren plaatsvindt. Voor de overige dienstverlening kan de inwoner nu terecht in Hoogezand en gedurende een beperkt aantal uren in Muntendam en Slochteren.
 
Burgemeester Adriaan Hoogendoorn: “Met één centrale locatie voor de burgerzaken kunnen we onze inwoners nog beter van dienst zijn. Het is mogelijk om de openingstijden te verruimen en als we alles op één plek hebben kunnen we efficiënter en goedkoper werken. We blijven de mogelijkheid houden om documenten thuis te laten bezorgen. En ook blijven we inwoners thuis bezoeken wanneer zij niet in staat zijn naar het gemeentehuis te komen voor bijvoorbeeld een nieuwe identiteitskaart.”

Dienstverlening Sociale Teams

De dienstverlening voor Publiekszaken vanuit de Sociale Teams, zoals keukentafelgesprekken, zullen zoals vanouds decentraal worden aangeboden. Daar wordt de dienstverlening blijvend dichtbij georganiseerd door gebruik te maken van steunpunten in wijken en dorpen zoals dorpshuizen, buurthuizen, bibliotheken en multifunctionele centra.

Digitale dienstverlening

Inwoners komen steeds minder vaak naar het gemeentehuis voor Publiekszaken. Een rijbewijs bijvoorbeeld hoeft nog maar één keer per 10 jaar te worden verlengd. Bovendien biedt de gemeente inmiddels veel van haar dienstverlening digitaal aan. Steeds meer inwoners vragen hun producten en diensten via de website aan. De gemeente zorgt voor gebruikersvriendelijke systemen waarmee zoveel mogelijk inwoners in staat zijn dit zelfstandig te gebruiken.

Digitaal zelfredzaam

Want hoe hoger de kwaliteit en kwantiteit van de digitalisering, hoe meer mensen digitaal zelfredzaam zijn. Dat betekent ook dat in de toekomst steeds minder mensen fysiek naar het gemeentehuis moeten komen omdat ze de dienstverlening digitaal kunnen regelen. Burgemeester Adriaan Hoogendoorn: “We houden uiteraard ook rekening met inwoners die minder of niet digitaal vaardig zijn. We leveren onze dienstverlening digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is.”

Wat gebeurt er met de andere gemeentehuizen

Door de ontwikkelingen rondom Corona werken meer medewerkers thuis. Medewerkers zullen ook in de toekomst vaker thuiswerken. Daardoor is er in het nieuwe gemeentehuis in Hoogezand voldoende capaciteit om alle medewerkers een werkplek te geven en de gemeentehuizen in Muntendam en Slochteren geheel te sluiten. De locatie in Muntendam is onderdeel van het nieuwe centrumplangebied Muntendam. De gemeente kijkt nog naar de herbestemming van het gebouw in Slochteren.

Huis-aan-huis folder

Vlak voor de verhuizing naar het Huis van Cultuur en Bestuur (begin juli) verspreidt de gemeente een folder huis-aan-huis waarin staat waar en wanneer de inwoners terecht kunnen voor welke dienstverlening en vanaf wanneer dit precies ingaat. Voor Publiekszaken is dat nu duidelijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Nieuwe naam Huis van Cultuur en Bestuur aan gevel onthuld

Hoogezand - Vanmiddag heeft burgemeester Adriaan Hoogendoorn het gevelbord onthuld van het nieuwe gebouw waar het gemeentehuis, de bibliotheek en Kielzog in komen. ‘Het...

Anje Palland wint fotowedstrijd gemeentegids

Hoogezand - Op maandag 3 mei 2021 heeft burgemeester Adriaan Hoogendoorn Anje Palland persoonlijk ontvangen in De Poort om haar te feliciteren. Ze won...

Herdenkingsstenen Midden-Groningen op de digitale kaart

Op 4 mei om 09.00 uur is de website van de Herdenkingsstenen in Midden-Groningen online gelanceerd door burgemeester Adriaan Hoogendoorn en Koos van der...

Theater de Molenberg blijft seizoen 2021 – 2022 in het bestaande gebouw

Appingedam - De Gemeente Eemsdelta heeft samen met theater De Molenberg besloten dat volgend jaar vanaf 1 april met de sloop van het gebouw...

Iedereen kan gas besparen

Nieuwolda/Wagenborgen - De dorpen Nieuwolda (gemeente Oldambt) en Wagenborgen (gemeente Eemsdelta) doen mee aan de landelijke proeftuin voor aardgasvrije wijken onder de naam Nieuwborgen.net....

Maandelijkse sportieve activiteit “Bolletje Pijltje Wandelroute door Veendam Noord”

Veendam - In de maand mei 2021 heeft Veendam Beweegt van de gemeente Veendam een de Bolletje Pijltje Wandelroute uitgezet. De route van ongeveer...

Niet meer boeken: cursus ‘Politiek actief voor de gemeente’ overvol

Oldambt - De gratis cursus 'Politiek actief voor de gemeente' is uitgelopen op een te groot succes. Hoewel er ruimte was voor 30 deelnemers,...

Gemeente start met inwonersonderzoek over service

Het Hogeland - Van 26 april tot en met 24 mei 2021 houdt het gemeentebestuur een inwonersonderzoek over de service en informatievoorziening van de...