Leiden/ Utrecht – Wie met de trein tussen Leiden en Utrecht reist kon vanaf 13 december in en rond de spits elk kwartier de trein pakken. Met twee extra Sprinters, van circa 06.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur, is de treinverbinding tussen Leiden en Utrecht voor veel mensen aantrekkelijker geworden.
Stations
Sinds 13 december rijden de extra Sprinters op werkdagen twee keer per uur tijdens de ‘brede spits’ en stoppen ze op de volgende stations: Leiden Centraal – Leiden Lammenschans – Alphen aan den Rijn – Bodegraven – Woerden – Vleuten – Utrecht Terwijde – Utrecht Leidsche Rijn – Utrecht Centraal.
Dit wordt de eerste rechtstreekse verbinding tussen Leiden, Alphen aan den Rijn en Bodegraven enerzijds en Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn anderzijds. Reizigers die op deze stations instappen kunnen dus zonder overstappen naar alle stations op deze lijn reizen. De Intercity’s rijden de hele dag twee keer per uur en stoppen op de volgende stations: Leiden Centraal – Leiden Lammenschans – Alphen aan den Rijn – Bodegraven – Woerden- Utrecht Centraal.
Extra veiligheid
Om de frequentieverhoging mogelijk te maken waren verschillende aanpassingen aan de infrastructuur in Bodegraven en Alphen aan den Rijn noodzakelijk. Zo sloot ProRail in Bodegraven zes onbeveiligde spoorwegovergangen en zijn andere overwegen aangepast voor een veiligere verkeerssituatie. In Alphen aan den Rijn werd een wissel vervangen, zodat treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. De treinbeveiliging en stroomvoorziening is aangepast en er zijn raildempers geplaatst om geluid te verminderen.
Gemeente Bodegraven-Reeuwijk paste de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. Ook is de doorstroming van het verkeer op de overweg verbeterd. Hiervoor verkortte ProRail de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn.
Rijden met Sprinters
Het verhogen van de frequentie is ook mogelijk doordat NS de Intercity-verbinding met Sprinter-treinen rijdt. Deze treinen kunnen sneller optrekken en zijn minder zwaar. Hierdoor waren er minder aanpassingen nodig aan het spoor en kon het project daardoor sneller worden gerealiseerd. Een bijkomend voordeel is dat de Sprinters rolstoelvriendelijke toiletten en een gelijkvloerse instap hebben, waarmee ze toegankelijk zijn voor mindervalide reizigers.
Toekomstplannen
Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, NS, ProRail en alle gemeenten langs het traject Leiden-Utrecht onderzoekt Provincie Zuid-Holland ook de mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de spits meer treinen te laten rijden.