1.6 C
De Bilt

Geen nieuwe maatregelen voor verkeersprobleem A73-Groesbeek

Het college van de gemeente Mook en Middelaar stelt voor om niet verder te zoeken naar nieuwe maatregelen om het verkeersprobleem A73-Groesbeek op te lossen. Wethouder Holger Rodoe: “Eenvoudige oplossingen bestaan niet meer, anders waren die al gerealiseerd. Een totaalpakket aan maatregelen is vereist voor het gewenste resultaat en het voorkomen van een waterbedeffect. Maar, daar hebben we zelf de middelen niet voor. We kunnen dus eigenlijk alleen in samenwerking verder. Ook omdat we als gemeente niet buiten onze grenzen kunnen bepalen wat er moet gebeuren.”

Verkeersveiligheid en leefbaarheid

De verkeersveiligheid en leefbaarheid in de dorpskeren van Mook en Molenhoek hebben al lang te lijden onder het vele verkeer dat tussen de A73 en Groesbeek rijdt. Daarom ging het college afgelopen jaar – met een lokaal verkeersonderzoek op zak – met de regio in gesprek. In december kwam hiervan een eerste terugkoppeling: de regiopartijen willen wel meedenken in gezamenlijke belangen, maar er is weinig beweging richting een gedeelde verantwoordelijkheid voor een structurele oplossing.

Uit het lokale verkeersonderzoek bleek dat er geen doorstromingsproblemen zijn, maar dat vooral de leefbaarheid op en nabij de huidige routes onder druk staat. Het beëindigen van doorgaand verkeer op korte of middellange termijn bleek niet realistisch. Wel werd een aantal mogelijkheden gezien om overlast te verminderen. Deze zijn nu getoetst en van advies voorzien.

Open blijven staan voor kansen

Wethouder Rodoe: “Onze conclusie is dat door gebrek aan regionaal draagvlak en financiële middelen geen van de voorgestelde maatregelen haalbaar is. Nu is het aan de gemeenteraad om deze conclusie te volgen of alsnog met een nieuwe opdracht aan het college te komen. Gezien de situatie is niets doen eigenlijk geen optie. Helaas wordt de urgentie van onze situatie in de regio nog onvoldoende gevoeld. Bovendien heeft de gemeenteraad met een aangenomen motie Spoorzone duidelijk gemaakt dat op die plek geen ruimte is voor een nieuwe verbindingsweg.

Voor de inwoners die overlast ondervinden, is dit een vervelende situatie. Het enige wat we nu kunnen is op zoek gaan naar zogenoemde koppelkansen met natuur-, woningbouw- en mobiliteitsopgaven. Dit betekent dat we open blijven staan voor maatregelen die de ervaren verkeersoverlast kunnen verminderen, maar dat we dit alleen oppakken wanneer zich kansen voordoen vanuit andere projecten of de regio.”

Wat is er wel gedaan?

Een aantal kleinere maatregelen heeft de gemeente al wel getroffen. Denk aan het opknappen van de voetgangersoversteekplaatsen op de Heumensebaan in Molenhoek, vier (grote) wegmarkeringen voor 30 km/uur in de beide straten, een roulerend snelheidsdisplay met smiley en verkeersborden van kinderen bij de oversteekplaatsen. Ook kwam er een permanent snelheidsdisplay ter hoogte van de bebouwde komingang op de Groesbeekseweg in Mook en een verwijssysteem voor de openbare parkeerplaatsen in de omgeving van de Bisselt en de Groesbeekseweg.

De gemeente is verder bezig met het onderzoeken van de haalbaarheid en financiering van de aanleg van een fietspad op de Heumensebaan (buiten de bebouwde kom) in aansluiting op het fietspad in Groesbeek. Met de verbreding van het spoorviaduct in 2025 komt hier bovendien meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio