5.5 C
De Bilt

Onderzoek spoortrillingen Goes: maatregelen effectief, maar ook nieuwe bronnen

Het onderzoek naar het effect van de maatregelen tegen spoortrillingen in Goes is klaar. De gemeente liet dit onderzoek uitvoeren als afsluiting van het omvangrijke spoorproject Goes. Sinds 2004 zoekt de gemeente naar oplossingen om de overlast te verminderen van geluid en trillingen voor bewoners langs het spoor. De gemeenteraad stelde in 2014 een flink maatregelenpakket vast om de hinder te verminderen en de verkeersveiligheid en doorstroming te vergroten.

Zo kwam er een spooronderdoorgang bij de Van Hertumweg. Om trillingen te verminderen is een kruiswissel door een overloopwissel vervangen en zijn de spoorwegovergangen Buys Ballotstraat en Kloetingseweg verbeterd. Daarnaast voerde ProRail groot onderhoud uit en deed verschillende aanpassingen. Onder andere het aanbrengen van raildempers en vervangen van spoorrails, dwarsliggers en elektrische scheidingslassen.

Waarom dit onderzoek

Het onderzoek beantwoordt de vraag: zijn de trillingen door de maatregelen afgenomen of niet? Daarnaast zijn de resultaten belangrijk voor het Ministerie en ProRail. Zij zijn verantwoordelijk voor het spoor. De uitkomsten kunnen hen helpen om de leefomgeving rond het spoor in Goes en heel Nederland te verbeteren.

De resultaten in het kort naar de trillingshinder

In het kort laat het onderzoek zien, dat het vervangen van het kruiswissel en de verbetering van de spoorwegovergang Buys Ballotstraat een positief effect hebben. De andere spooraanpassingen zorgen helaas niet voor verbetering op het gebied van trillingen. Zij zijn toegenomen door twee nieuwe ‘hotspots’. Dit zijn lokale bronnen. Berekeningen geven aan dat de streefwaarde voor trillingshinder nu bij meer woningen wordt overschreden.

De opzet van het onderzoek

Het onafhankelijke bureau Level Acoustics & Vibration heeft vanaf de Kloetingseweg tot aan het einde van de Parallelweg in 11 woningen trillingen gemeten. De uitkomsten zijn vergeleken met metingen uit 2010 en 2011. Daarnaast is gekeken hoe vaak welke soort trein er rijdt en hoe vlak het spoor ligt. Met een computermodel is berekend wat het effect is voor woningen tot 150 meter van het spoor.

Aanbevelingen

Met dit onderzoek is het spoorproject afgerond. In het eindrapport wordt aanbevolen om de hotspots in Goes nader te onderzoeken en aan te pakken. Andere aanbevelingen gaan over landelijk beleid, onderhoud van het spoor en de uitwerkingsmethode voor trillingsmetingen zoals deze landelijk wordt gebruikt.

Gemeente Goes voert zelf geen maatregelen meer uit. Wel blijven wij namens de inwoners aandacht vragen voor verbetering van de trillingsniveaus bij de verantwoordelijken voor het spoor. Daarom zullen wij aandringen bij het ministerie en ProRail om de aanbevelingen uit het rapport voortvarend uit te voeren. Wij gaan de onderzoeksresultaten bovendien onder de aandacht brengen van de Tweede kamer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio