7.9 C
De Bilt

Inwoners Oud-Krimpen vooral teleurgesteld op informatiebijeenkomst

Leefbaar Krimpen is opnieuw verbaasd. Inwoners van Oud-Krimpen werden vrijdag 24 september verrast met een witte ongeadresseerde envelop van onze gemeente in de brievenbus. In de envelop zat een uitgebreide brochure van 16 kantjes vol met veranderingen van hun wijk; zoals de bereikbaarheid, afsluiten van wegen, het omgooien van routes etc. etc. Een plan waarvan de inwoners NIETS af wisten.

Informatiebijeenkomst om draagvlak te krijgen

Op 4 oktober troffen de ca. ruim honderd inwoners die naar het gemeentehuis kwamen voor een informatieavond, tientallen uitgewerkte tekeningen en plannen aan. Bij diverse tafels lagen grote plantekeningen, met daarachter een gemeenteambtenaar of een wethouder, zoals portefeuillehouder Timm (VVD). “Het leek – volgens de bezoekers van de informatiebijeenkomst –  wel een dagje huishoudbeurs”, aldus Van der Elst. “Veel mooie verkooppraatjes, alleen viel het product dat aangeprezen werd niet echt in de smaak van de bezoekers.”

Leefbaar Krimpen kwam op verzoek van de inwoners naar deze informatieavond toe en sprak wederom met de initiatiefneemster van de actiegroep Oud Krimpen: mevrouw Cora van der Sluis.

Ook de raad kent het plan niet, althans niet de oppositie

Fractievoorzitter Jeffrey van der Elst:  “Ook de gemeenteraad is niet op de hoogte van de plannen. Kennelijk heeft het college een voorkeurscenario geselecteerd met grote impact voor de bewoners. De inwoners en de raad zijn niet meegenomen, het plan staat vol met aannames en zogenaamde mogelijke verbeteringen en gaat voorbij aan alle verslechteringen voor bewoners, zoals de bereikbaarheid van de wijk met de auto.” 

‘Een participatietraject met inwoners van lik mijn vestje, een plan zonder draagvlak’

Jeffrey van der Elst, Leefbaar Krimpen

Leefbaar Krimpen verbaast zich over deze werkwijze van het college. De inspraakprocedure is extreem kort, namelijk tot 15 oktober. “Dit is een participatie traject van lik m’n vestje! Inwonersparticipatie? Daar doet dit college gewoon niet meer aan en de gemeenteraad informeren is een sluitstuk van het proces”, hekelt Van der Elst de gang van zaken.

uc?id=1kMUZnA2KXXU VrOeAb 056MQC1j85S6S
Spandoek Oud-Krimpen – Foto Leefbaar Krimpen

“Uit de gesprekken met inwoners maakt Leefbaar op dat de inwoners niet verwachten dat de op -en aanmerkingen die genoemd zijn tijdens de informatieavond zullen leiden tot een herziening. Of beter nog: het intrekken van het plan. Het uitgewerkte plan is een voorkeursvariant van het college, van andere plannen hebben de inwoners trouwens nooit iets vernomen, ook niet op de informatieavond. Misschien tovert de wethouder wel een nieuw plan uit zijn hoed”, vertelt een inwoner aan Van der Elst.

Afsluitingen en nieuwe verkeerstromen zorgen voor nieuwe problemen

“Er zullen door dit plan nieuwe verkeersproblemen ontstaan. Zo wordt het fors drukker in de smalle straten in Oud-Krimpen. De Lekdijk wordt de nieuwe sluiproute naar Ouderkerk en je mag als bewoner aansluiten in het drukke spitsverkeer van en naar de Stormpolder. Dus mogen bewoners zelfs een halfuurtje eerder vertrekken van huis”, reageert van der Elst smalend.  ”In plaats van het aanpakken van de asociale automobilist die sluipverkeer veroorzaakt, worden nu de eigen inwoners hardhandig aangepakt door college en wethouder.”

Veilig fietsen is belangrijk

“De fractie van Leefbaar Krimpen is groot voorstander van een brug voor fietsverkeer met twee gescheiden banen, speciaal voor het huidige en moderne fietsverkeer. De Algerabrug kent een smal en tevens steil fietspad waar nu al veel fietsverkeer over heen gaat. Door de forse toename van het gebruik van snelle elektrische fietsen en nieuwe vervoersmiddelen, zoals elektrische bakfietsen, wordt het steeds gevaarlijker op deze route en is het wachten op een flink ongeluk”, zo maakt Van der Elst op uit gesprekken met bewoners. “Dat realiseren zou een prioriteit moeten zijn voor wethouder Timm en het college, in plaats van het plan wat nu voorligt.’

In 2012: 242 bezwaarschriften – en nu weer een plan zonder overleg

Een onderdeel van het voorliggend plan is de afsluiting van de doorgang Oude Tiendweg – Industrieweg. ‘Het is verbazingwekkend dat dit plan weer voorligt: in 2012 heeft de leefbaar Fractie zich al ingezet om deze doorgang te behouden. Inwoners van Oud Krimpen, daarin gesteund door onze fractie,  hebben zich hiertegen verzet. Er werden toen 242 bezwaarschriften verstuurd en het plan verdween in de prullenbak. Huidige coalitiepartijen SGP, VVD  en PvdA zaten toen ook in het college en dan toch weer met dezelfde aanpak en slechte plannen komen, dat is toch ongelofelijk!. En weer een plan zonder overleg met inwoners!”, zegt een teleurgestelde Van der Elst.

“Het is een steen in een rivier (ver)leggen,  het water gaat er toch weer omheen, alleen nu stroomt het water Oud-Krimpen in”

De Leefbaren snappen de woede van de inwoners en gaan het college ook aanspreken. “Niet alleen op het participatieproces, maar ook op de plannen zelf. Dit plan gepresenteerd door wethouder Timm (VVD)  is weer een halve oplossing waar vooral de Oud-Krimpenaren veel last van gaan krijgen.” Voor bewoners lijkt dit op “de zoveelste pleister uit de la.” Het laatste woord zal hier nog lang niet over gezegd zijn, is de verwachting.

2 REACTIES

  1. Sinds er een nieuwe wind door het besturen van Krimpen gegaan is is het niets anders als ellende als het gaat om bouw en infra(herstructurering).Allemaal super plannen wat uitloopt op een fiasco wat uiteindelijk ook heel veel kost.
    Het is natuurlijk bizar dat ik nog foto’s op m’n pc heb staan van 5 jaar geleden dat m’n zoontje zit te kijken naar alle werkzaamheden aan het grote kruispunt.
    Toen lag ook alles daar op de schop.
    En dat was ook geen 2 dagen want toen moest iedereen ook een week lang via Gouda rijden of met de pont.

  2. Jaren terug voordat de grote kruising aanpassing van start ging, heeft de gemeente alle toen levende plannen geintroduceerd. Als fervent fietser kan ik me de fietsstraat toen ook al herinneren. Tevens werd er aangegeven dat het punt onderaan de brug waar het fietspad uitkomt een gevaarlijk punt voor de fietsers is.

    Uiteraard als je in die buurt woont zal het meer tijd gaan kosten om de wijk in te komen, en als je verder de krimpenerwaard in wilt een snelle optie om op de n210 te komen. Echter als de af/oprit voor autoverkeer onderaan de brug vervalt, lijkt het me dat ten eerste dit gevaarlijke punt voor fietsers zo goed als geheel verdwijnt. Daarnaast zal het ook rust opleveren doordat er minder doorgaand verkeer onderaan de brug afslaat, en bijvoorbeeld de Noorderstraat wel eens een stuk rustiger zou kunnen worden wat de leefbaarheid in Oud Krimpen zomaar eens zou kunnen verbeteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio