Maarssen- De uitkomsten van de tweejaarlijkse Ondernemerspeiling naar de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening zijn bekend. De gemeente Stichtse Vecht scoort over het algemeen beter dan twee jaar geleden. De algemene waardering voor de gemeentelijke dienstverlening is van een 5,8 naar een 6,4 gestegen.
Met deze score steekt de gemeente Stichtse Vecht landelijk goed af. Er wordt landelijk niet of nauwelijks boven een 6,5 gescoord. De reden daarvoor is dat ondernemers vaak niet tevreden zijn over procedures, die de gemeente wettelijk verplicht is te volgen (bijvoorbeeld bij ruimtelijke ordening of vergunningen).
Wat gaat beter en wat gaat slechter
Ondernemers hebben vergeleken met twee jaar geleden meer waardering voor de vergunningverlening, de communicatie en voorlichting, de samenwerking, de bereikbaarheid van de bedrijfslocatie, het contact met de gemeente en het ondernemingsklimaat. Maar er zijn ook zaken waar men minder waardering voor heeft: de staat van de openbare ruimte, de veiligheid, de persoonlijke dienstverlening (empathie) en de inspanningen om regelgeving te vereenvoudigen.
Blij met score
Wethouder Economische zaken Pieter de Groene: “Wij zijn blij met de hogere score van de ondernemers voor onze dienstverlening. Tegelijkertijd laat de uitkomst zien dat er nog voldoende zaken zijn die we kunnen verbeteren. Uiteraard gaan we daarmee aan de slag met als doel onze ondernemers nog beter van dienst te zijn. Het ondernemersontbijt vanmorgen op de Dag van de Ondernemer, waar we ondernemers beter wegwijs maakten in methodieken van inkoop en aanbesteding, is hier een goed voorbeeld van.”
1-meting ten opzichte van 0-meting 2015
Gemeente Stichtse Vecht heeft het onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverlening aan ondernemers in september en oktober 2017 laten uitvoeren. De gemeente heeft daarbij gebruikgemaakt van de KING-methode (Kennis Instituut Nederlandse Gemeenten). In 2015 heeft de gemeente dit onderzoek voor het eerst uitgevoerd. Nu, twee jaar later, heeft een 1-meting plaatsgevonden om te zien of de kwaliteit van de dienstverlening is verbeterd, verslechterd of gelijk is gebleven.
Roadshow voor waardering
De Ondernemerspeiling is uitgevoerd door middel van een online enquête onder alle 3.296 ondernemers in de gemeente Stichtse Vecht. Daarnaast heeft een roadshow plaatsgevonden met ambassadeurs uit de gemeentelijke organisatie waarbij verschillende bedrijventerreinen en winkelcentra bezocht zijn om ondernemers persoonlijk uit te nodigen voor deelname aan de enquête. Aan het onderzoek hebben 231 ondernemers deelgenomen.