Digitalisering communicatie maakt herziening postmarkt noodzakelijk

Landelijk – Digitalisering biedt kansen voor economische groei, zolang we daar goed op inspelen. Zo leidt steeds meer digitale communicatie ertoe dat we de regels voor de postmarkt op korte termijn moeten herzien.

Analyse digitalisering postmarkt

Om postbezorging betaalbaar en beschikbaar te laten zijn en aantrekkelijk te houden voor postbezorgende bedrijven, moeten fundamentele keuzes gemaakt worden. Bijvoorbeeld over het aantal bezorgdagen, tarieven en nieuwe mogelijkheden voor samenwerking in bezorging. Dat blijkt uit een analyse van de postmarkt en een evaluatie van de Universele Postdienstverlening die minister Kamp van Economische Zaken vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Nieuwe markten aanboren

Minister Kamp: “De tas van de postbode en de brievenbussen raken steeds leger, terwijl de eisen aan bezorging hoog zijn. Digitalisering gaat steeds verder en dat dwingt ons om op korte termijn het gereguleerde deel van de postmarkt te herzien. Bedrijven moeten daarnaast zelf op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Alleen zo ontstaat een toekomstbestendige markt, waar binnen het publiek belang van een betaalbaar en betrouwbaar postproduct wordt gewaarborgd.

Duidelijkheid voor de postbezorger

Het maken van heldere keuzes geeft ook duidelijkheid aan de duizenden postbezorgers en medewerkers. Het is aan mijn opvolger en de Kamer om op basis van deze analyse de definitieve keuzes te maken die nodig zijn voor de toekomstige regulering van de postmarkt.”

Bij de uitwerking van de route naar een nieuwe postmarkt en het tempo waarin dit moet gebeuren, is een verdere discussie met alle belanghebbenden zoals betrokken postbedrijven nodig. Het Ministerie van Economische Zaken wil dat dit traject snel start, omdat de krimp van de postmarkt zich in hoog tempo doorzet. Betrokken bedrijven hebben zekerheid nodig om zichzelf in te kunnen richten op deze veranderingen.

Whatsapp op 1, post op nummer 6

De onderzoeken naar de postmarkt in opdracht van het ministerie geven ook inzicht in trends ten aanzien van de communicatiebehoeftes van consumenten en bedrijven. Digitalisering heeft daarop grote invloed. Zo blijkt dat Whatsapp inmiddels op nummer één staat gevolgd door mobiel bellen en e-mail. Post is gedaald naar de zesde plaats. Verder vindt 62 procent van de ondervraagden communiceren via post ‘gedoe’, terwijl in 2011 in hetzelfde onderzoek nog 52 procent post juist als ‘makkelijk’ typeerde.

Bijna 3 miljard poststukken per jaar

Nederlandse bedrijven en consumenten versturen jaarlijks nog altijd 2,9 miljard poststukken zoals brieven. Het overgrote deel daarvan is zakelijke post: 2,7 miljard. Desondanks is dit een forse daling van het aantal ten opzichte van vijf jaar geleden (-35 procent). Op de niet-gereguleerde pakkettenmarkt is een stijging zichtbaar. Nederlanders versturen en ontvangen inmiddels op jaarbasis 350 miljoen pakketten (+81 procent ten opzichte van 2011).

Toekomst

De toekomst van de Nederlandse postmarkt is geanalyseerd op basis van diverse externe onderzoeken en gesprekken met zowel marktpartijen als vakbonden. Zo heeft het Duitse WIK-consult een studie gedaan naar verschillende toekomstscenario’s voor de inrichting van de postmarkt. KWINK en Rebel groep hebben een evaluatie uitgevoerd van de Universele Postdienstverlening (UPD). Onderzoeksbureau GfK heeft de behoeften van Nederlandse consumenten in kaart gebracht voor het verzenden en ontvangen van post.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Natuurwerkdag: doe iets terug voor de natuur

Heb jij ook zo genoten van de natuur tijdens de lockdown? In november is het mogelijk om op de landelijke Natuurwerkdag mee te helpen en iets terug te doen voor natuur...

Mensen met angststoornis krijgen geen coronavaccinatie

Driebergen - Mensen met een ernstige angststoornis lopen hun coronavaccinatie mis. Ze durven niet naar een GGD-priklocatie, hebben prikangst, zijn vanwege smetvrees bang om...

Factoring als groeigeld steeds populairder in het MKB

Binnen het MKB hoor je steeds vaker de term ‘factoring’ vallen. Het is sinds enkele jaren een bekend begrip geworden onder ondernemers. Het geeft...

Tweede Kamer Schaft hondenbelasting (nog) niet af!

Landelijk - Tijdens het debat op 10 juni j.l. over het burgerinitiatief “Stop de hondenbelasting” waarvoor ruim 60.000 handtekeningen werden opgehaald, waren de Kamerleden...

Gezeur om eten verpest vaak de sfeer aan Nederlandse eettafel

Maar liefst 53% van de Nederlandse ouders geeft aan dat gezeur om eten de sfeer behoorlijk kan verpesten aan de eettafel. Dit blijkt uit...

Overlastgevende asielzoekers geven zorgwekkende situatie in asielcentra

De leefsituatie in en om gewone asielzoekerscentra (azc’s) waar ook overlastgevende asielzoekers verblijven, is zorgwekkend door hun asociaal en crimineel gedrag. Het is erg...

Nieuwe omroepstem op het station vanaf morgen te horen

Binnenland - De gebruikelijke stationsomroep “Beste reizigers, de intercity naar Utrecht Centraal vertrekt van spoor 5” krijgt een nieuw geluid. Vanaf eind dit jaar is de stem van Karin van...

ICT-Pact: Grote stap naar circulaire smartphones en laptops

Vandaag ondertekent staatssecretaris Stientje van Veldhoven het internationale Circular and Fair ICT-Pact. Ondertekenaars zijn landen van over de hele wereld, die willen samenwerken om...