Onderzoek EZK: Gemeenten verbeteren dienstverlening ondernemers

Binnenland – Ondernemers krijgen sneller een beter antwoord bij vragen aan de eigen gemeente. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor verbetering in de lokale dienstverlening, vooral digitaal. Dat blijkt uit een mysteryguest-onderzoek bij 160 willekeurige Nederlandse gemeenten dat is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Relevante ondernemersvragen

Hierin is gekeken hoe gemeenten vijftien relevante ondernemersvragen per telefoon en vijf per mail beantwoorden, bijvoorbeeld over het krijgen van vergunningen, ontheffingen of het wijzigen van een bestemmingsplan. In vergelijking met eerder onderzoek uit 2013 is de waardering van ondernemers bij telefonische vragen gestegen van een 6,4 naar een 7 en bij vragen per mail van een 6,4 naar een 6,5.

Beter en completer geholpen

Staatssecretaris Keijzer, Economische Zaken en Klimaat: “Dit onderzoek laat zien dat gemeenten lokale ondernemers steeds beter helpen met hun vragen: de antwoorden komen sneller, zijn completer en ook het contact zelf wordt door bedrijven meer gewaardeerd. Belangrijk, want ondernemers moeten zich vooral kunnen richten op hun werk. Gemeenten moeten daarom inzetten op verdere verbetering, want nog altijd blijven verschillende ondernemersvragen onbeantwoord, zijn antwoorden niet helder of ontbreekt een doorverwijzing.”

Digitaliseringsstrategie

Met dit onderzoek wil EZK gemeenten helpen met hoe zij hun dienstverlening kunnen verbeteren aan de hand van de aanpak in andere gemeenten. Ook de Rijksoverheid werkt aan het verder beperken van de regeldruk en het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers. Voor de zomer wordt het Kabinetsprogramma hiervoor bekend gemaakt. Ook is het verbeteren van digitale dienstverlening onderdeel van de Nationale Digitaliseringsstrategie die de ministeries van BZK, EZK en JenV eveneens op korte termijn lanceren.

Sneller antwoord, maar niet rond lunchtijd

De verbeterde beoordeling ten opzichte van 2013 is met name te danken aan het feit dat ondernemers minder vaak hoefden terug te bellen om een antwoord te krijgen, dat het kennisniveau van gemeentemedewerkers vooruit is gegaan en dat er beter gebruik wordt gemaakt van interne informatiesystemen om de ondernemer te beantwoorden. Verdere verbetering is nog mogelijk op gebied van telefonische bereikbaarheid (vooral rond lunchtijd en aan het einde van de middag), het vaker in één keer afhandelen van vragen en het sneller beantwoorden van e-mails.

Test op veel gestelde vragen

De 160 gemeenten zijn in het onderzoek getest op vragen waar veel lokale ondernemers mee te maken hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om vergunningsvragen als: ‘ik wil een lunchroom beginnen, waar ik ook licht alcoholische dranken wil verkopen, heb ik daar een vergunning voor nodig?’, vragen over het starten van een onderneming: ‘Ik wil graag een kinderdagverblijf aan huis beginnen kunt u mij vertellen of dat mag?’ of over de Winkeltijdenwet: ‘ik heb een kledingwinkel in het centrum en ik wil op dinsdagavond een speciale klantenavond voor onze nieuwe collectie organiseren. Ik wil dus buiten de reguliere openingstijden eenmalig geopend zijn. Mag dat?’

Noordelijke gemeenten scoren goed

De 160 gemeenten zijn opgedeeld in drie categorieën: gemeenten tot 50.000 inwoners, van 50.000 – 100.000 inwoners en meer dan 100.000 inwoners. Op basis van de onderzoeksresultaten is vast te stellen dat bij de grootste gemeenten de dienstverlening per mail het beste wordt beoordeeld, terwijl dit telefonisch bij de gemeenten in de middengroep het geval is. Geografisch scoren de noordelijke provincies goed in het onderzoek. Gemeenten in de provincie Groningen kregen gemiddeld de beste beoordeling voor het e-mailverkeer, de gemeenten in de provincie Friesland staat bovenaan bij de telefonische dienstverlening.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Kun je beter investeren in aandelen of cryptomunten?

Ga je investeren, maar nog geen idee waarin? Bijvoorbeeld aandelen of digitaal geld? Er zijn verschillende methodes van investeren. Bij sommigen krijg je goeie...

Cryptocurrency is de toekomst van geld aan het worden

Doe je ook mee aan cryptocurrency of denk je eraan hieraan mee te gaan doen? Cryptocurrency is de toekomst van morgen. Je kunt in...

Auto huren met je credit card? Let op deze 3 zaken

Ga je op vakantie en ben je van plan om een auto te huren? Een auto huren kan heel gemakkelijk met je credit card....

160.000 vaccins nog deze week naar Suriname

Landelijk/buitenland - Nederland zal deze week nog eens 160.000 vaccins naar Suriname sturen om te helpen bij de bestrijding van het Coronavirus. Dit heeft...

“Hogescholen en universiteiten moeten zich richten op volledig fysiek onderwijs.”

Landelijk - Tijdens de persconferentie maakte demissionair minister De Jonge bekend dat onderwijsinstellingen zich op twee scenario's moeten voorbereiden voor het nieuwe collegejaar. De...

Gratis test voor reizigers in juli en augustus

Landelijk - Reizigers die in juli of augustus vanuit Nederland naar het buitenland reizen kunnen zich gratis laten testen. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen...

Tweede Kamerverkiezingen goed verlopen, wel vernieuwing verkiezingsproces nodig

De Tweede Kamerverkiezingen afgelopen maart is goed verlopen, ondanks de bijzondere omstandigheden als gevolg van corona. De hoge opkomst van 78,7% laat zien dat...

KHN meldt dat horeca juicht! “We kunnen weer ondernemen!”

Vanavond maakten demissionair premier Rutte en minister De Jonge de nieuwe ronde versoepelingen bekend. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is enorm blij dat het merendeel...