12.8 C
De Bilt

Groen licht voor renovatie Altalaan, Wittelaan en Sophialaan

Baarn – Het asfalt, trottoirs en delen van het riool in de Altalaan, Wittelaan en Sophialaan in Baarn zijn aan vervanging toe. Na een uitgebreid digitaal participatieproces in 2020 en 2021 – waarbij bewoners hun inbreng op de plannen hebben gegeven – kon het college van B&W afgelopen week instemmen met het uiteindelijke ontwerp. Er is nu groen licht voor het aanbesteden van de werkzaamheden, waarna in het eerste kwartaal van 2022 de uitvoering kan beginnen.

Inbreng bewoners zoveel mogelijk meegenomen

In het uiteindelijke ontwerp zijn – mede vanuit de inbreng van bewoners – een aantal uitgangspunten opgenomen. Zo wordt asfalt vervangen door klinkers – een duurzame keuze want de grondstoffen hiervoor komen uit Nederland én klinkers gaan langer mee dan beton of asfalt. Verder zal hemelwater dat op openbaar terrein valt worden ingebracht in de bodem. Dit gaat onder meer verdroging en daling van het grondwaterpeil tegen. Als straatverlichting komen er nieuwe LED-masten. En in overleg met bewoners wordt de smalle groenstrook tussen rijbaan en trottoir op de meeste plekken weer teruggebracht.

Verbinding Nassaulaan en Altalaan

Bijna alle wensen van bewoners van de Wittelaan, Altalaan en Sophialaan, konden worden meegenomen in het uiteindelijke ontwerp. Voor enkele wensen was dat niet het geval. Zo gaf een aantal bewoners aan overlast te ondervinden van bomen langs de Wittelaan en Altalaan. Omdat de bomen nog voldoende levensverwachting hebben en goed ingepast kunnen worden in het ontwerp, is er geen goede reden om de bomen te verwijderen. Verder was er vanuit enkele aanwonenden de vraag gesteld om het smalle gedeelte van de Wittelaan, gelegen tussen de Nassaulaan en de Altalaan, volledig af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

Fietspad met auto’s te gast

In het participatieproces konden bewoners ook hierover een mening geven. Met name vanuit omliggende straten kwamen hiertegen bezwaren vanuit de vrees voor extra verkeer. Een alternatieve oplossing in de vorm van een fietspad met ‘auto’s te gast’ – die de doorgang open houdt en de tegelijk verkeersveiligheid verhoogt – kon wel op voldoende draagvlak rekenen in de omgeving. Een jaar na de realisatie is er een evaluatie om de effectiviteit van de oplossing te toetsen.

Afronding

Het uitgebreide participatietraject heeft veel nuttige zaken opgeleverd, maar wel meer tijd gekost dan verwacht. In de tussentijd heeft de buitendienst zich extra ingezet om binnengekomen meldingen over de toestand van wegdek te behandelen en problemen terplekke zoveel mogelijk tegen te gaan. Verwachting is dat de uitvoering na de aanbesteding van start gaat in het eerste kwartaal van 2022 en in het vierde kwartaal van 2022 kan worden afgerond. Bewoners worden schriftelijk over de voortgang geïnformeerd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio