10.4 C
De Bilt

Fors minder bussen Capelsebrug en dubbele reistijd onbespreekbaar voor Leefbaar

Krimpen aan den IJssel – Vanaf 17 april gaat het openbaar vervoer tussen Krimpen aan den IJssel en metrostation Capelsebrug sterk verminderd worden, een onaangename verrassing die onze reizigers pas onlangs vernamen. Leefbaar Krimpen sprak talloze verontruste en boze inwoners die onlangs in de krant en op de website degrotekruising.nl lazen.

Openbaar Vervoer drastisch uitgedund

Hun openbaar vervoer, vooral richting Capelsebrug, wordt drastisch uitgedund en dit zonder enige duidelijke uitleg aan de inwoners. Fractievoorzitter Jeffrey van der Elst begrijpt de zorgen en is ook verbaasd over deze wijzigingen alsmede over de late communicatie naar de inwoners.

Timm schrapt eigenhandig lijn 98 Capelsebrug

In een kort en prettig gesprek met wethouder Timm zou de redenen voor het beperken van het aantal bussen dat per uur naar Capelsebrug rijdt voornamelijk liggen in de mogelijke drukte op de weg, kruising/brug en het beperkt aantal passagiers in de bus. De frequentie van lijn 97 gaat omlaag en lijn 98 blijft alleen maar rondjes rijden in het dorp. (2x per uur), dit wordt het nieuwe normaal voor de komende jaren. De effecten hiervan waren nog niet doorberekend bleek in het gesprek.

Timm: “Er zal niet gek veel veranderen”

Van der Elst besprak het antwoord van de wethouder met de Krimpense buspassagiers. Van der Elst: ‘In een filmpje zegt de wethouder’;  “ Voor de gebruikers van het openbaar vervoer naar Capelsebrug zal er niet gek veel veranderen tijdens het onderhoud aan de kruising”. Daar zijn de buspassagiers / inwoners het helemaal niet mee eens. Ze begrijpen de redenen niet waarom dit nu wordt aangepast, juist op het moment dat de gemeente Krimpen haar inwoners juist oproept gebruik te maken van de fiets en het openbaar vervoer en de auto te laten staan.

Reis van 7 minuten nu 20 minuten langer

Van der Elst ‘Een bewoner in de wijk Lansingh-Zuid neemt nu dagelijks lijn 98, binnen een paar minuten staat zij nu op Capelsebrug. Nu moet zij de komende jaren met lijn 97. Haar rit neemt toe met ca 20 minuten! Inwoners uit andere delen van Krimpen klagen ook over een fors langere reistijd. Van een inwoner heb ik een Excel lijstje met de effecten van de wijzigingen gekregen, ik schrok daar best van; Extra reistijd tot 27 minuten naar Capelsebrug, wat normaal een rit is van 8 minuten!

9292.nl adviseert maar te gaan lopen

Het overstappen op lijn 97 d.m.v. een ritje met lijn 98 te rijden naar een overstap halte vinden de inwoners  waanzin. ‘Leuk bedacht, maar slecht uitvoerbaar’. Ten eerste komt lijn 98 straks niet om de 5 minuten maar om het halfuur en daar ga ik niet op wachten en volgens 9292.nl sluit deze overstap ook niet aan, dan moet ik alsnog ook 7 minuten wachten op lijn 97.

Sowieso adviseert 9292.nl in heel veel gevallen om vooral te gaan lopen naar de bushaltes waaronder de bushalte(s) langs de N210, gekker moet het niet worden zeggen deze  reizigers, aldus Van der Elst. Op deze manier nemen ze juist de auto en mijden ze het openbaar vervoer, aldus Van der Elst.

Negatieve aanpassingen

Van der Elst is samen met de heer van Tiendhoven lid van de Metropool Regio Den Haag commissie vervoersautoriteit namens Krimpen aan den IJssel. In overleg met de coördinatiegroep en ambtenaren van de gemeente Krimpen aan den IJssel hebben wij in de talloze gespreken, die we in de afgelopen maanden hebben gevoerd met de MRDH juist gehamerd op het behouden van onze buslijnen en het behouden van de frequentie, juist omdat dit gedurende het onderhoud aan de grote kruising Krimpen gebaat is dat onze inwoners snel van A naar B kunnen per bus en hun auto laten staan. We hebben daarom ook dringend verzocht bij mogelijke bezuinigingen Krimpen aan den IJssel over te slaan.

Het is voor de adviescommissie dan ook onduidelijk waarom wethouder Timm een andere route/besluit heeft genomen en dit niet met de adviesleden van de MRDH heeft gedeeld.

Gemeenteraad niet geïnformeerd

Van der Elst heeft geen raadsinformatiebrief gezien. Dat er wat haltes zouden verschuiven dat is wat ik  vernomen heb. Van der Elst ‘Deze drastische wijziging was mij niet bekend, te meer omdat ik in de MRDH gevochten heb, samen met de heer Van Tiendhoven voor behoud van onze buslijnen en busfrequentie met steun van Wethouder Tempel en Burgemeester Vroom (Dagelijksbestuurslid).

Inwoners weer (te) laat en onvoldoende geïnformeerd

Alleen de inwoners die het Kontakt ontvangen in hun brievenbus en de informatie gelezen hebben zijn geïnformeerd. Het promotie filmpje van de gemeente is pas 60x bekeken. In de uitgebreide informatie folder van de gemeente Krimpen aan den IJssel, m.b.t het onderhoud aan de kruising die alle inwoners een aantal weken geleden in de brievenbus hebben gekregen staat geen letter geschreven over de aanpassingen van het openbaar vervoer, een gemiste kans aldus Van der Elst.

Van der Elst verwacht dat veel inwoners op 17 april en daarna gewoon staan te wachten op lijn 98 en instappen op lijn 98 en na een rit van ca. 20-25 minuten bemerken dat ze weer thuis zijn. Wie wel op lijn 97 instapt moet een halfuur eerder de deur uit.   

Onderbouwing ontbreekt

Dat het in de bus niet zo druk is op bepaalde tijden dat weet Van der Elst, we kennen de cijfers vanuit de MRDH. Toch zien we al veel cijfers en beelden in de media van volle metrostations, metro’s, bussen en treinen. Ondanks dat het openbaar vervoer nog lang niet op het niveau is van 2019 is besloten vanuit de MRDH het openbaar vervoer in onze regio niet drastisch aan te passen. We kijken allemaal uit naar de tijd na de coronacrises.

De huidige maatregelen m.b.t het beperken van het busverkeer in Krimpen duurt volgens het informatiefilmpje tot eind 2022, het alternatief voor het OV wordt ook genoemd in het informatie filmpje; de fiets. Reizigers en reizigersorganisatie Rover lijken ook niet betrokken te zijn geweest bij de genomen beslissing(en) om het aantal bussen naar Capelsebrug fors te beperken. De aanpassing gaat ook gespaard gaat met een fors langere reistijden, dit vinden de reizigers onacceptabel en Leefbaar Krimpen sluit zich hierbij aan.

Ontlasting van de brug?

Dat door deze aanpassing er circa 100 bussen per dag (24uur) minder de brug overgaan op een totaal van 30.000 tot 50.000 voertuigen per dag vinden de reizigers een slecht argument. Van der Elst krijgt ook vragen over wat er na eind 2022 gebeurt met het openbaar vervoer. Er is immers een risico dat de aangepaste frequentie en het vervallen van lijn 98 met eindstation Capelsebrug na eind 2022 niet meer (volledig) hersteld zal worden.

Overvolle bussen niet goed

Volgens reizigersvereniging Rover (21 februari 2021) voelen reizigers zich vanwege corona erg onveilig in volle treinen en bussen .Inwoners geven aan; we gaan met het openbaar vervoer, zolang de bussen niet overvol zitten. Reizigers mijden de bus (openbaar vervoer) als deze vol zitten, dat vinden ze niet prettig, ze houden graag afstand, we zitten immers nog in een coronacrises en de besmettings-cijfers zijn nog erg hoog. Het verminderen van bussen jaagt reizigers de volle bus uit, en terug de auto in.

Lijn 98 weer laten rijden naar Capelsebrug

Leefbaar Krimpen wil dat wethouder Timm het terugdraait. Lijn 98 moet gewoon weer naar Metrostation Capelsebrug rijden en (over) volle bussen moeten worden voorkomen, geen verlaging van de frequentie dus. Zo wil Leefbaar Krimpen de extra lange reistijden voor onze inwoners voorkomen. Leefbaar Krimpen heeft een tabletje toegevoegd met de effecten voor de komende jaren vanaf 17 april a.s :

Krimpen naar Capelsebrug  reistijd 
 
 
Haltetijdstipreistijd 12/4reistijd 19/4extra reistijd in minuten 
fidelio07:30:0010188 
 12:0081810 
17:0081810 
20:0071811 
 
Traviata7:30103323 
12:0083325 
17:0083527 
20:0073124 
  
berk7:30143117 
12:00132815 
17:00133017 
20:00112918 
Capelsebrug naar Krimpen Middelwetering 
17:00102111
20:0072215

3 REACTIES

  1. Door deze nieuwe maatregelen denk ik dat de bewoners de bus worden uitgejaagd en noodgedwongen met eigen vervoer de brug overgaan. Juist op het tijdstip dat het al een chaos wordt rondom de brug. Ik vind dat de gemeenteraad hier niet mee akkoord moeten gaan en de oude regeling gehandhaafd moet blijven. Onbegrijpelijk dat een openbare vervoersbedrijf zijn eigen openbaar vervoer afbreekt. Verder is het effect van deze nieuwe maatregel dat de bussen tijdens de spituren weer overvol raken en daardoor de besmettingsrisico´s weer zal toenemen. Natuurlijk gaat het economisch nu niet goed met de vervoersbedrijven maar hierin zal de overheid moeten bijspringen.

  2. Vandaag staat in het rijtijdenoverzicht van de RET dat 97 om de tien minuten gaat rijden. Dit is volgens mij een goede verbetering.
    Bedankt RET.

  3. Ik vind veel hinder van deze maatregel.
    Ik heb hier ook al diverse malen over geklaagt.
    Ook het stil staan bij de halte van Ostadenlaan, maakt dat ik nu standaard 20 minuten eerder weg moet.
    En in de avond veel later weg moet.
    Lijn 98 wordt al nauwelijks meer gebruikt
    Met het knelpunt van de brug zou het ov juist uitgebreid moeten worden.
    Maar ik hoor er al niks meer over.
    Kennelijk niet belangrijk genoeg

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio