15.2 C
De Bilt

Snelle hulp bij betalingsachterstanden

Heeft een inwoner meerdere betalingsachterstanden? Dat kan een teken zijn van (beginnende) geldzorgen en financiële problemen. Medewerkers van het team ‘Op tijd erbij’ van gemeente Eindhoven en WIJeindhoven nemen sinds 25 maart zelf contact op met inwoners die in zo’n situatie verkeren. Ze bieden ondersteuning aan en werken samen aan een duurzame oplossing. De hulp is gratis en een inwoner bepaalt zelf of hij gebruik wil maken van de aangeboden ondersteuning.  

betalingsachterstanden


Het kan gebeuren dat iemand een keer een rekening niet (op tijd) betaalt. Vooral in deze tijden met veel onzekerheden. Maar komen er signalen van betalingsachterstanden bij meerdere instanties – er wordt samengewerkt met energiebedrijven, zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties – dan betekent dit mogelijk dat er (beginnende) geldzorgen en financiële problemen zijn. Door er op tijd bij te zijn, wordt wellicht voorkomen dat de situatie escaleert en er grotere schulden ontstaan. Medewerkers van ‘Op tijd erbij’ nemen per brief of telefonisch contact op. Zodra de coronamaatregelen het toelaten, wordt de aanpak anders en bellen ze bij mensen thuis aan om direct een persoonlijk contact tot stand te brengen.

Voorkomen van schulden
Veel mensen vinden het moeilijk om zelf betalingsachterstanden op te lossen. Wat betaal je wel en wat betaal je (nog) niet? Vaak willen ze de problemen niet direct onder ogen komen, schamen ze zich voor de situatie en durven ze geen hulp te vragen, of kennen ze gewoonweg de mogelijkheden niet. Zo kan het heel lang duren voordat betalingsachterstanden geregeld zijn en ondertussen lopen de schulden verder op. Hiermee gaat kostbare tijd verloren, want hoe vroeger je erbij bent, hoe eenvoudiger het is om tot een (betalings)regeling te komen.

Wethouder Renate Richters van zorg, welzijn en armoedebestrijding: ‘In Eindhoven willen we mensen snel helpen, juist bij beginnende financiële problemen om daarmee te voorkomen dat ze echt in de schulden terecht komen. Vroegsignalering, want dat is wat ‘Op tijd erbij’ doet, is een doelgericht instrument daartoe. Als we de eerste problemen het hoofd geboden hebben, willen we samen met de inwoner werken aan een duurzame oplossing, zodat hij weer door kan met het gewone leven. Zonder de enorme last van geldproblemen met zich mee te dragen.‘

Betalingsachterstand
Ten aanzien van het signaleren van betalingsachterstanden, heeft de gemeente afspraken gemaakt met woningbouwcorporaties, Brabant Water, zorgverzekeraars en energieleveranciers. Deze organisaties noemen wij de vaste-lastenpartners. Deze afspraken houden ook in dat iemand met een betalingsachterstand altijd hulp aangeboden krijgt bij een betalingsachterstand en er niet direct een incassobureau of een deurwaarder op iemand afgestuurd wordt. De organisatie waar de achterstand ontstaat, neemt altijd eerst zelf contact op met hun klant om een betalingsregeling te treffen. Als dat niet lukt, kan de organisatie doorgeven dat iemand één of meerdere keren niet betaald heeft.

Privacy
De aanpak Vroegsignalering is door een wetswijziging mogelijk gemaakt en wordt in verschillende gemeenten gevolgd. Signalen en persoonsgegevens mogen worden uitgewisseld en voldoen aan alle privacy aspecten, geheel volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Wanneer iemand geen hulp wil, worden de gegevens direct verwijderd.

Je hoeft niet te wachten tot iemand van de gemeente contact met je opneemt. Vanzelfsprekend kun je altijd zelf contact opnemen voor advies, vragen en hulp bij betalingsachterstanden. Kijk voor meer informatie op: www.eindhoven.nl/hulpbijgeldzorgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio