7.4 C
De Bilt

Ingrepen aanvliegroute Eindhoven Airport biedt kansen voor natuur

Eindhoven – Vanaf het eerste kwartaal van 2022 worden te hoge bomen in en rondom het Beatrixpark in Eindhoven Noordwest getopt, gekandelaberd*, gesnoeid of gekapt. Dat is nodig om de funnel – de aanvliegroute voor (militaire) vliegtuigen – vrij van obstakels te houden. Om tegelijkertijd de landschappelijke kwaliteit en de kwaliteit van de natuur te behouden, en waar mogelijk te verbeteren, is een landschaps- en beheerplan opgesteld.

Gekapte bomen worden gecompenseerd

In dit plan staat onder andere dat bomen, als ze te hoog (dreigen te) worden, bij voorkeur gesnoeid, getopt of gekandelaberd worden. Alleen als er geen andere optie is, worden bomen gekapt. Voor elke boom die gekapt wordt, wordt een nieuwe boom teruggeplaatst.

Om de biodiversiteit te bevorderen, gebruiken we daarvoor een grote diversiteit aan inheemse soorten, zoals de zomereik en de ruwe berk. Doordat elke gekapte boom gecompenseerd wordt, blijft het aantal vierkante meters bos gelijk aan de huidige oppervlakte. Dood hout wordt zoveel mogelijk achtergelaten in de natuur – ook goed voor de biodiversiteit.

Zorgvuldig opgesteld plan voor Eindhoven

Het landschaps- en beheerplan is zorgvuldig opgesteld in samenwerking met ingenieursbureau Cobra Groeninzicht en afgestemd met Trefpunt Groen Eindhoven. Cobra heeft onderzoek gedaan naar alle bomen in het gebied en daarbij onder andere gekeken naar de hoogte, kwaliteit en verblijfplaatsen voor flora en fauna.

Door de hierboven genoemde maatregelen kan het groen daarna met regulier beheer worden bijgehouden. De plannen waarborgen zowel de ecologische waarde van het gebied als de vliegveiligheid.

Besluit militaire luchthavens

In het Besluit militaire luchthavens is de maximale obstakelhoogte in de funnel vastgelegd. Er zijn 610 bomen die volgens dat besluit nu te hoog zijn of de komende vijf jaar te hoog worden. Hoewel de wettelijke verplichting tot het borgen van de veiligheid voor vliegverkeer alleen geldt voor obstakels die na 25 juni 2004 geplaatst zijn, en de meeste bomen voor die datum geplaatst zijn, worden deze bomen toch aangepakt. Dat doen we voor de veiligheid van het vliegverkeer.

* Kandelaberen is het grotendeels afzetten van de kroon, zodanig dat alleen de stam en takstompen resteren. Er ontstaat op deze manier een knotboom.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio