7.1 C
De Bilt

Test met reizigers-app geeft belangrijke inzichten

De Eindhovense Mobility as a Service (MaaS)-app pilot is eind december 2022 afgelopen. In deze pilot werkten gemeente Eindhoven, ASML en Brainport Development samen aan het verduurzamen van zakelijke kilometers (gemeente) en van woon-werkreizen (ASML). Met één MaaS-app konden reizigers een reis plannen, boeken en betalen. Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat de deelnemers veel geleerd hebben, maar dat de app van dienstverlener Turnn op dit moment in de huidige vorm nog niet voldoende meerwaarde biedt.

App geeft goede kijk op wat mogelijk is

De pilot van Brainport Eindhoven was één van de zeven MaaS-pilots die vanuit het landelijke programma MaaS (Ministerie I&W) zijn georganiseerd. Voor deze pilot werd gebruik gemaakt van een app, ontwikkeld door dienstverlener Turnn en getest onder werknemers van de gemeente en ASML. Het doel was om de bereikbaarheid van én in de regio te verbeteren, meer mensen mogelijkheden te geven om duurzaam te reizen en te experimenteren met en leren van de toepassing van MaaS.

De ontwikkeling van de app duurde langer dan verwacht. Daarnaast had covid impact op het reisgedrag van de deelnemers. Dit heeft ertoe geleid dat de betrokken partijen wel veel inzicht hebben gekregen over wat nodig is om MaaS in de regio te laten slagen. Maar tegelijk is duidelijk geworden dat de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke app, die reizigers écht meerwaarde biedt bij het boeken en betalen van diverse vervoersmiddelen in één reis, meer tijd vraagt dan vooraf werd gedacht.

Wel is duidelijk dat de publiek-private samenwerking van grote meerwaarde is om een innovatie als MaaS van de grond te krijgen. Overheden en marktpartijen leren en ontwikkelen gezamenlijk, waardoor opgedane kennis snel door beiden kan worden toegepast.

Vooruitblik

De opdrachtgevers zoeken elk nog verder naar manieren waarop ze duurzaam reizen nog gemakkelijker kunnen maken voor hun medewerkers en hoe ze andere werkgevers kunnen helpen hierbij. Gedurende de pilot is gezamenlijk ontdekt wat er nodig is om MaaS tot een succes te maken. Voorbeelden hiervan zijn de aanwezigheid van deelmobiliteit in de stad en aansluiting op de ICT-systemen van de werkgevers.

ASML zet al jaren in op verduurzaming van woon-werkverkeer. Meer dan een derde van de medewerkers komt al met de fiets naar het werk. De Hely-deelfietsen vormen daar een onderdeel van. ASML blijft het gebruik van openbaar vervoer stimuleren door dit gratis aan te bieden aan medewerkers. Het bedrijf onderzoekt ook nieuwe concepten voor duurzame mobiliteit.

Brainport Development blijft inzetten op het concept MaaS via het regionale mobiliteitsprogramma ‘Brainport Bereikbaar’. Dit programma ondersteunt regionale bedrijven en gemeenten om onder andere een MaaS-applicatie in te zetten voor zakelijke reizen en woon-werkverkeer van werknemers. De gemeente beraamt zich op het vervolg van het concept MaaS in de stad, zowel als werkgever als vanuit haar rol in de stedelijke mobiliteit. Het wordt betrokken in het Masterplan Mobiliteit, waar op dit moment samen met de stad aan wordt gewerkt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio